همه چیز درباره  سرطان مری‌

سرطان مری‌

سرطان‌ مری‌ عبارت‌ است‌ از رشد بافت‌ سرطانی‌ در مری‌ که‌ در آن‌ سلول‌ها بدون‌ کنترل‌ شروع‌ به‌ تقسیم‌ می‌کنند. سرطان‌هایی‌ که‌ در مری‌ آغاز می‌شوند معمولاً در 13 پایینی‌ مری‌ در جایی‌ که‌ مری‌ در قفسه‌ سینه‌ طی‌ مسیر می‌کند رخ‌ می‌دهند. سرطان‌ مری‌ در افراد بیشتر از 50 سال‌ و در هر دو جنس‌ ایجاد می‌شود اما در مردان‌ شایعتر است‌.
این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر علاج‌ناپذیر است‌. تشخیص‌ زودهنگام‌ و درمان‌ تهاجمی‌ تنها شانس‌ بقای‌ فرد به‌شمار می‌روند. در هر صورت‌، می‌توان‌ علایم‌ را رفع‌ نمود یا تحت‌ کنترل‌ درآورد. تاکنون‌ چند مورد سرطان‌ مری‌ وجود داشته‌ که‌ سرطان‌ بدون‌ هیچ‌ دلیل‌ مشخصی‌ خوب‌ شده‌ است‌. تحقیقات‌ در رابطه‌ با علل‌ و روش‌های‌ درمانی‌ این‌ بیماری‌ ادامه‌ دارند، بنابراین‌ امید می‌رود که‌ درمان‌های‌ روزبه‌روز بهتری‌ ابداع‌ شوند و نهایتاً بتوان‌ این‌ سرطان‌ را معالجه‌ نمود.
امکان‌ دارد داروهای‌ ضد درد یا مخدرها برای‌ رفع‌ درد تجویز شوند. آرام‌بخش‌ها برای‌ کم‌ کردن‌ اضطراب‌ گاهی‌ داروهای‌ ضد سرطان‌ آنتی‌کولینرژیک‌ها یا مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیم‌ برای‌ اسپاسم‌ (گرفتگی‌) مری‌
تا آنجا که‌ می‌توانید فعالیت‌ خود را حفظ‌ کنید.
سیگار نکشیدن‌ هرگز الکل‌ ننوشید. در صورت‌ بروز هرگونه‌ اختلال‌ گوارشی‌ که‌ بیش‌ از 5 روز طول‌ بکشد به‌ پزشک‌ مراجعه‌ نمایید.
برای‌ تشخیص‌ اقدامات‌ زیر ممکن‌ است‌ انجام‌ شوند: نمونه‌برداری‌ از تومور؛ عکس‌برداری‌ از دستگاه‌ گوارش‌ فوقانی‌ (از جمله‌ مری‌)؛ سی‌تی‌ اسکن‌؛ ازوفاگوسکوپی‌ (با استفاده‌ از یک‌ نوع‌ وسیله‌ برای‌ دیدن‌ داخل‌ مری‌ که‌ سر آن‌ یک‌ منبع‌ نوری‌ قرار دارد). درمان‌ سرطان‌ مری‌ عبارت‌ است‌ از جراحی‌، اشعه‌درمانی‌، شیمی‌درمانی‌، یا ترکیبی‌ از آنها
غذاهای‌ نرم‌ تا مایعات‌. از خوردن‌ شکلات‌، الکل‌، و چربی‌ پرهیز کنید. پیش‌ از جراحی‌ امکان‌ دارد نیاز به‌ حمایت‌ مخصوص‌ تغذیه‌ای‌ وجود داشته‌ باشد (گذاشتن‌ لوله‌ تغذیه‌ در معده‌ و دادن‌ رژیم‌ اختصاصی‌ از این‌ راه‌).
مشکل‌ یا درد به‌هنگام‌ بلع‌ کاهش‌ وزن‌ سریع‌ استفراغ‌ مخاط‌ خون‌آلود
سیگار کشیدن‌ سوء مصرف‌ الکل‌ سابقه‌ وجود تومور در سر و گردن‌ بیماری‌ سلیاک‌ فتق‌ معده‌ تنگی‌ مری‌ کمبود آهن‌ ترش‌ کردن‌ مزمن‌
ناشناخته‌ هستند. اکثر سرطان‌های‌ مری‌ از خود مری‌ آغاز می‌شوند، اما در بعضی‌ موارد هم‌، سرطان‌ از جای‌ دیگر به‌ مری‌ گسترش‌ می‌یابد. سرطان‌ مری‌ ارثی‌ نیست‌.
اگر درمان‌ فوراً آغاز نشود، سرطان‌ مری‌ سریعاً به‌ ریه‌ها و کبد گسترش‌ می‌یابد.