همه چیز درباره  بیماری آفتاب زدگی (حساسیت‌ به‌ نور آفتاب‌)

بیماری آفتاب زدگی (حساسیت‌ به‌ نور آفتاب‌)

آفتاب‌زدگی‌ عبارت‌ است‌ از واکنش‌ به‌ مواجهه‌ بیش‌ از حد با آفتاب‌. پوست‌ در بخش‌هایی‌ که‌ بیشتر در معرض‌ آفتاب‌ است‌، درگیر می‌شود.
  • دکتر علی رمضانی هستم متخصص پوست و مو اگر در رابطه با بیماری بیماری آفتاب زدگی (حساسیت‌ به‌ نور آفتاب‌) سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
  • دکتر پریوش سپهری هستم متخصص پوست و مو اگر در رابطه با بیماری بیماری آفتاب زدگی (حساسیت‌ به‌ نور آفتاب‌) سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
  • دکتر محمد ارشادی هستم پوست، مو و زیبایی اگر در رابطه با بیماری بیماری آفتاب زدگی (حساسیت‌ به‌ نور آفتاب‌) سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
در صورتی‌ که‌ دور از آفتاب‌ بمانید، علایم‌ را می‌توان‌ با درمان‌ کنترل‌ کرد. بهبودی‌ تا یک‌ هفته‌ طول‌ می‌کشد.
کلروکین‌ قبل‌ از مواجهه‌ با آفتاب‌ برای‌ پیشگیری‌ عود علایم‌ ممکن‌ است‌ توصیه‌ گردد. استروئیدهای‌ التهابی‌ ممکن‌ است‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌ تجویز شوند.
جز برای‌ اجتناب‌ از مواجهه‌ طولانی‌ مدت‌ با آفتاب‌، محدودیتی‌ لازم‌ نیست‌.
اگر سابقه‌ آفتاب‌زدگی‌ دارید، در صورت‌ امکان‌ دور از آفتاب‌ بمانید. در صورت‌ مواجهه‌ با آفتاب‌ از لوسیون‌های‌ ضد آفتاب‌ با قدرت‌ محافظتی‌ 15 یا بالاتر استفاده‌ کنید و لباس‌های‌ محافظ‌ بپوشید.
هرگونه‌ علت‌ زمینه‌ای‌ مثل‌ داروها، مواد آرایشی‌ یا اختلالات‌ طبی‌ را معلوم‌ کنید. آزمون‌ لکه‌ نوری‌ را می‌توان‌ برای‌ شناسایی‌ علل‌ آلرژی‌ به‌ نور به‌ کار برد. در طول‌ ساعات‌ اوج‌ اشعه‌ فرابنفش‌ (10 صبح‌ تا 2 بعد از ظهر) از آفتاب‌ دور بمانید. اگر باید به‌ در اوج‌ آفتاق‌ به‌ فضای‌ باز بروید، لباس‌های‌ محافظ‌ بپوشید و از کرم‌های‌ ضد آفتاب‌ در دسترس‌ استفاده‌ کنید.
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد. برای‌ پیشگیری‌ از دهیدراتاسیون‌ (کم‌ آبی‌)، مایعات‌ فراوان‌ بنوشید.
بثور قرمز پوست‌، گاهی‌ همراه‌ با تاول‌های‌ کوچک‌، در نواحی‌ مواجهه‌ یافته‌ با آفتاب‌ لکه‌های‌ پوسته‌ریزی‌کننده‌ تب‌ خستگی‌ یا گیجی‌ قرمزی‌ پوست‌
عفونت‌ زمینه‌ای‌ سابقه‌ آفتاب‌ زدگی‌ اختلالات‌ متابولیک‌ مثل‌ دیابت‌ شیرین‌ یا بیماری‌ تیرویید استفاده‌ از داروهای‌ سرکوبگر ایمنی‌ با داروهای‌ ذکر شده‌ در فهرست‌ «علل‌» اختلالات‌ طبی‌ مثل‌ لوپوس‌ اریتماتوی‌ دیسکویید، لوپوس‌ اریتماتوی‌ سیستمیک‌ و یا پورفیری‌
آفتاب‌ زدگی‌ بیشتر در فصول‌ گرم‌ که‌ اشعه‌ فرابنفش‌ قوی‌تر است‌، رخ‌ می‌دهد. مواجهه‌ با آفتاب‌ محرک‌ آن‌ است‌ و معمولاً همراه‌ با آفتاب‌ سوختگی‌ است‌. در افرادی‌ که‌ داروهایی‌ مصرف‌ می‌کنند که‌ باعث‌ حساسیت‌ به‌ نور می‌شوند (افزایش‌ حساسیت‌ به‌ اشعه‌ فرابنفش‌)، به‌ ویژه‌ محتمل‌ است‌. شایع‌ترین‌ داروها عبارتند از آنتی‌بیوتیک‌های‌ تتراسایکلین‌، مدرهای‌ تیازیدی‌، داروهای‌ گوگرددار و قرص‌های‌ ضد بارداری‌ خوراکی‌. داروهای‌ موضعی‌ و مواد شیمیایی‌ نیز می‌توانند واکنش‌ ایجاد کنند (فنوتیازین‌ها، سولفونامیدها، قطران‌ زغال‌، پسورالن‌ها). برخی‌ از مواد آرایشی‌ از جمله‌ رژ لب‌، عطر و صابون‌ها نیز می‌توانند یک‌ واکنش‌ حساس‌ به‌ نور ایجاد کنند.
عود بثور و سایر علایم‌ در صورت‌ مواجهه‌ با آفتاب‌ حتی‌ به‌ مدت‌ کوتاه‌ به‌ ویژه‌ در بهار و تابستان‌.