همه چیز درباره  التهاب تیروئید

التهاب تیروئید

تیروییدیت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ غده‌ تیرویید. غده‌ تیرویید یک‌ عضو تولید کننده‌ هورمون‌ در قاعده‌ گردن‌، کنار نای‌ است‌. معمولاً افراد میانسال‌ 50-30 ساله‌ از هر دو جنس‌ را مبتلا می‌کند ولی‌ در زنان‌ شایع‌تر است‌. تیروییدیت‌ هاشیموتو (تیروییدیت‌ لنفوسیتیک‌ یا تیروییدیت‌ خودایمن‌ نیز خوانده‌ می‌شود) التهاب‌ مزمن‌ همراه‌ با ارتشاح‌ لنفوسیتی‌ است‌؛ تیروییدیت‌ تحت‌ حاد (تیروییدیت‌ گرانولوماتوز خوانده‌ می‌شود) معمولاً به‌ دنبال‌ عفونت‌ ویروسی‌ رخ‌ می‌دهد. انواع‌ نادرتر دیگری‌ نیز وجود دارند.
  • دکتر جواد رضا باهوش هستم متخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم (اندوکرینولوژی) اگر در رابطه با بیماری التهاب تیروئید سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
معمولاً با درمان‌ قابل‌ علاج‌ است‌. برخی‌ افراد خود به‌ خود بهبود می‌یابند. پیگیری‌ منظم‌ پزشکی‌ بعد از علاج‌ مناسب‌ بیماری‌ توصیه‌ می‌شود.
به‌ محض‌ بهبودی‌ علایم‌، فعالیت‌ طبیعی‌ خود را از سر بگیرید.
پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد.
آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ خون‌، برداشت‌ و اسکن‌ رادیونوکلئید تیرویید و سونوگرافی‌ (نادر) باشند. دارو درمانی‌ به‌ نوع‌ تیروییدیت‌ بستگی‌ داد. جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ فشار وارد به‌ نواحی‌ مجاور گردن‌ یا تخلیه‌ آبسه‌ (نادر)
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد.
بزرگی‌، درد و حساسیت‌ به‌ لمس‌ در غده‌ تیرویید تب‌ دردفک‌ یا گوش‌ (گاهی‌ اوقات‌) پرکاری‌ تیرویید (ضربان‌ قلب‌ سریع‌، عصبی‌ شدن‌، لرزش‌ و کاهش‌ وزن‌ سریع‌)
بیماری‌ اخیر مثل‌ سل‌ یا هر عفونتی‌ بارداری‌ سابقه‌ خانوادگی‌ بیماری‌ تیرویید سابقه‌ اختلالات‌ تیرویید
اختلال‌ دستگاه‌ ایمنی‌ (به‌ ویژه‌ تیروییدیت‌ هاشیموتو و پس‌ از زایمان‌) ویروس‌های‌ مختلف‌ مثل‌ اوریون‌ و آنفلوانزا عفونت‌ باکتریایی‌ غده‌ تیرویید (نادر)
از دست‌ رفتن‌ همیشگی‌ کارکرد تیرویید که‌ مستلزم‌ جایگزینی‌ هورمون‌ تیرویید در تمام‌ عمر است‌.