همه چیز درباره  سرطان ریه‌

سرطان ریه‌

سرطان‌ ریه‌ رشد بافت‌ بدخیم‌ در ریه‌. این‌ بیماری‌ لوله‌های‌ نایژه‌ای‌ و ریه‌ها را درگیر می‌سازد. سرطان‌ ریه‌ به‌ حنجره‌، کبد، مغز، استخوان‌ها و کلیه‌ها گسترش‌ یافته‌ و بزرگسالان‌ (معمولاً سنین‌ 70-40 سال‌) از هر دو جنس‌ را مبتلا می‌سازد. سرطان‌ ریه‌ شایع‌ترین‌ عامل‌ مرگ‌ ناشی‌ از سرطان‌ بوده‌ و میزان‌ بروز آن‌ باز هم‌ در حال‌ افزایش‌ است‌. این‌ بیماری‌ تقریباً به‌طور انحصاری‌ با سیگار کشیدن‌ در ارتباط‌ است‌.
این‌ بیماری‌ بدون‌ جراحی‌ در حال‌ حاضر غیرقابل‌ علاج‌ محسوب‌ می‌گردد. تنها 25% تومورها با جراحی‌ قابل‌ برداشت‌ هستند. با این‌ حال‌، علایم‌ این‌ بیماری‌ قابل‌ تسکین‌ یا کنترل‌ است‌. میزان‌ زنده‌ ماندن‌ بیماران‌ پس‌ از 5 سال‌ کمتر از 10% است‌.
برای‌ درد خفیف‌، مصرف‌ داروهای‌ بدون‌ نسخه‌ نظیر استفامینوفن‌ یا آسپرین‌ احتمالاً کفایت‌ می‌کند. داروهای‌ دیگری‌ جهت‌ درد شدیدتر، تهوع‌ یا اضطراب‌ ممکن‌ است‌ تجویز شود. داروهای‌ ضدسرطان‌
فعالیت‌ در حد توان‌. در صورت‌ انجام‌ جراحی‌، از سرگیری‌ فعالیت‌ را بر اساس‌ توصیه‌ پزشک‌ انجام‌ دهید.
دوری‌ از آلاینده‌ها. استفاده‌ از ماسک‌ محافظ‌ در صورت‌ تماس‌ شغلی‌ با آلاینده‌ها. عدم‌ استعمال‌ دخانیات‌. از آنجا که‌ سال‌ها طول‌ می‌کشد تا در اثر سیگار کشیدن‌ سرطان‌ ریه‌ ایجاد شود، افراد سیگاری‌ در هر زمان‌ می‌توانند اقدام‌ به‌ ترک‌ سیگار کرده‌ و خطر بروز سرطان‌ ریه‌ را به‌طور قابل‌توجهی‌ کاهش‌ دهند. اقدام‌ به‌ ارزیابی‌ منظم‌ وضعیت‌ سلامتی‌ که‌ در صورت‌ مصرف‌ زیاد سیگار عکس‌ ساده‌ ریه‌ را نیز ممکن‌ است‌ شامل‌ شود. بررسی‌ محیط‌ خانه‌ از نظر وجود گاز رادون‌
بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌ خون‌، آزمایش‌ خلط‌، برونکوسکوپی‌ (استفاده‌ از یک‌ وسیله‌ بصری‌ با چراغی‌ در نوک‌ آن‌ که‌ از داخل‌ نای‌ عبور داده‌ شده‌ و وارد برونش‌ها می‌گردد)، نمونه‌برداری‌ (برداشت‌ مقدار کوچکی‌ از بافت‌ یا مایع‌ برای‌ بررسی‌ آزمایشگاهی‌)، سی‌تی‌ اسکن‌، و آزمون‌های‌ عملکرد ریه‌ باشد. مراحل‌ درمانی‌ بسته‌ به‌ میزان‌ گسترش‌ تومور تعیین‌ می‌شود. اگر سرطان‌ در مراحل‌ اولیه‌ باشد، جراحی‌ برداشت‌ کل‌ ریه‌ (پنومونکتومی‌) یا قسمتی‌ از ریه‌ (لوبکتومی‌) ممکن‌ است‌ توصیه‌ گردد. اشعه‌درمانی‌ و داروهای‌ ضدسرطان‌ برای‌ متوقف‌ کردن‌ گسترش‌ تومور یا تخریب‌ سلول‌های‌ سرطان‌ ممکن‌ است‌ توصیه‌ شود.
رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌
سرفه‌ مقاوم‌ خلط‌ که‌ ممکن‌ است‌ حاوی‌ خون‌ باشد خس‌خس‌ درد سینه‌ خستگی‌ و ضعف‌ کاهش‌ وزن‌ درد شانه‌، بازو یا استخوان‌ها گاهی‌ بدون‌ علامت‌
سن‌ بالای‌ 60 سال‌ استعمال‌ دخانیات‌. احتمال‌ بروز سرطان‌ ریه‌ در یک‌ فرد سیگاری‌ 22 برابر افراد غیرسیگاری‌ است‌. تماس‌ محیطی‌ با آزبستوز، اورانیوم‌، نیکل‌، کرومات‌ها، بیس‌کلرومتیل‌اتر یا آلاینده‌های‌ هوا.
سیگار کشیدن‌ آلاینده‌های‌ هوا نامشخص‌ (در برخی‌ موارد) تماس‌ با آزبستوز گسترش‌ سرطان‌ از نواحی‌ دیگر بدن‌ به‌ ریه‌ پنومونیت‌ میان‌بافتی‌ مزمن‌ تماس‌ با گاز رادون‌
گسترش‌ مخرب‌ تومور به‌ سایر نواحی‌ بدن‌، از جمله‌ مغز کلاپس‌ ریه‌ (روی‌ هم‌ خوابیدن‌ بافت‌ ریه)‌ تجمع‌ مایع‌ در ریه‌