همه چیز درباره  بیماری اپیدیدیمیت‌

بیماری اپیدیدیمیت‌

اپیدیدیمیت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ و عفونت‌ اپیدیدیم‌. اپیدیدیم‌ یک‌ ساختار مستطیلی‌ شکل‌ است‌ که‌ به‌ قسمت‌ بالایی‌ هر کدام‌ از بیضه‌ها می‌چسبد.
  • دکتر پیمان رحمانی زاده هستم متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری(اورولوژی) فلوشیپ ارولوژی اگر در رابطه با بیماری بیماری اپیدیدیمیت‌ سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
  • دکتر شیوا متقی هستم متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری(اورولوژی) اگر در رابطه با بیماری بیماری اپیدیدیمیت‌ سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
معمولاً با درمان‌ خوب‌ می‌شود. درد معمولاً در عرض‌ 3-1 روز بهبود می‌یابد، اما بهبودی‌ کامل‌ ممکن‌ است‌ هفته‌ها یا ماه‌ها به‌ طول‌ انجامد.
آنتی‌بیوتیک‌ برای‌ مبارزه‌ با عفونت‌ ایبوپروفن‌ یا استامینوفن‌ برای‌ درد خفیف‌. در مواردی‌ که‌ درد متوسط‌ تا شدید وجود داشته‌ باشد ممکن‌ است‌ داروهای‌ ضد درد قوی‌تر تجویز شوند. نرم‌کننده‌های‌ مدفوع‌
تا وقتی‌ که‌ تب‌، درد و تورم‌ بهبود نیافته‌اند، در رختخواب‌ استراحت‌ کنید. از مقاربت‌ جنسی‌ خودداری‌ کنید؛ حداقل‌ یک‌ ماه‌ پس‌ از فروکش‌ کردن‌ کلیه‌ علایم‌ صبر کنید.
استفاده‌ از کاندوم‌ و عدم‌ بی‌بندوباری‌ حتی‌المقدور اجتناب‌ از سوند ادراری‌.
بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ مثل‌ آزمایش‌ ادرار و کشت‌ ترشحات‌ پروستات‌ برای‌ شناسایی‌ میکروب‌ مسؤول‌ - هدف‌ درمان‌ عبارت‌ است‌ از مبارزه‌ با عفونت‌ و کاهش‌ درد و تورم‌ درمان‌ معمولاً می‌تواند در منزل‌ انجام‌ گیرد. - سعی‌ شود کیسه‌ بیضه‌ از زیر نگاه‌ داشته‌ شود تا درد کمتر شود. برای‌ این‌ کار می‌توان‌ از یک‌ حوله‌ نرم‌ استفاده‌ کرد و آن‌ را بین‌ پاها و زیر ناحیه‌ ملتهب‌ قرار داد. - برای‌ کمک‌ به‌ کاهش‌ درد و تورم‌، یک‌ کیسه‌ یخ‌ را روی‌ نواحی‌ ملتهب‌ قراردهید. از گرما استفاده‌ نکنید. - پیش‌ از شروع‌ فعالیت‌های‌ عادی‌ از یک‌ وسیله‌ محافظت‌کننده‌ و نگهدارنده‌ که‌ در بعضی‌ از ورزش‌ها مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد یا لباس‌ زیر نسبتاً تنگ‌ استفاده‌ نمایید. - ندرتاً برای‌ تشخیص‌ قطعی‌ و نجات‌ بیضه‌، عمل‌ جراحی‌ تفحصی‌ انجام‌ می‌شود. - امکان‌ دارد عمل‌ جراحی‌ برای‌ موارد شدید که‌ به‌ آنتی‌بیوتیک‌ها جواب‌ نمی‌دهند ضرورت‌ یابد.
از خوردن‌ الکل‌، چای‌، قهوه‌، یا نوشابه‌های‌ گاز دار خودداری‌ کنید. این‌ مواد باعث‌ تحریک‌ و آزردگی‌ دستگاه‌ ادراری‌ می‌شوند. برای‌ پیشگیری‌ از یبوست‌، غذاهای‌ مسهل‌ طبیعی‌ بخورید، مثل‌ آلو، میوه‌ تازه‌، غلات‌ سبوس‌دار و آجیل‌
بزرگ‌، سفت‌ و دردناک‌ شدن‌ بیضه‌. تب‌ شروع‌ سریع‌ درد، گرمی‌ و تورم‌ در پشت‌ یکی‌ از بیضه‌ها (گاهی‌ هر دو بیضه‌) حساس‌ بودن‌ محتویات‌ کیشه‌ بیضه‌ به‌ لمس‌ گاهی‌ حساس‌ بودن‌ بیضه‌ دیگر به‌ لمس‌ غالباً التهاب‌ حاد پیشابراه‌ که‌ باعث‌ سوزش‌ به‌ هنگام‌ ادرار می‌شود.
بیماری‌ اخیر، خصوصاً التهاب‌ حاد یا مزمن‌ پروستات‌، التهاب‌ پیشابراه‌، یا عفونت‌ مجاری‌ ادراری‌ تنگی‌ پیشابراه‌ بودن‌ سوند ادراری‌ به‌مدت‌ طولانی‌
معمولاً عارضه‌ای‌ از یک‌ عفونت‌ باکتریایی‌ در قسمت‌ دیگری‌ از بدن‌ است‌، مثلاً سوزاک‌؛ عفونت‌ پروستات‌؛ یا عفونت‌ مثانه‌ یا کلیه‌ اپیدیدیمیت‌ ممکن‌ است‌ عارضه‌ای‌ از عفونت‌ در کیسه‌ بیضه‌ باشد یا به‌ علت‌ آسیب‌ به‌ کیسه‌ بیضه‌ ایجاد شود.
گاهی‌ یبوست‌، زیرا اجابت‌ مزاج‌ باعث‌ بدتر شدن‌ درد می‌شود. عقیمی‌ یا تنگی‌ و انسداد پیشابراه‌. در صورتی‌ که‌ اپیدیدیمیت‌ در هر دو طرف‌ رخ‌ داده‌ باشد. این‌ موارد احتیاج‌ به‌ جراحی‌ دارند.