همه چیز درباره  بیماری بلفاریت‌

بیماری بلفاریت‌

blepharitis

بلفاریت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ لبه‌ پلک‌های‌ چشم‌. امکان‌ دارد التهاب‌ در خود پلک‌ها، مژه‌ها، غدد میبومین‌ (غددی‌ که‌ ترشحات‌ آنها پلک‌ را می‌پوشاند و حرکت‌ آن‌ را تسهیل‌ می‌کند) و ملتحمه‌ چشم‌ (روی‌ سفیدی‌ چشم‌) نیز گسترش‌ یابد.
  • دکتر فرشید پرکار هستم متخصص چشم (افتالمولوژی) فوق تخصص قرنیه اگر در رابطه با بیماری بیماری بلفاریت‌ سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
عواقب بیماری بلفاریت‌
امکان‌ دارد بلفاریت‌، مقاومت‌ سرسختانه‌ای‌ به‌ درمان‌ نشان‌ دهد، اما گاهی‌ در عرض‌ 12-8 ماه‌ معالجه‌ می‌شود. البته‌ عود آن‌ شایع‌ است‌.
دارو بیماری بلفاریت‌
پماد یا قطره‌ آنتی‌بیوتیکی‌، که‌ امکان‌ دارد حاوی‌ داروهای‌ کورتیزونی‌ نیز باشد. در موارد شدید، مثلاً زمانی‌ که‌ آکنه‌ روزاسه‌ نیز وجود دارد، امکان‌ دارد داروی‌ خوراکی‌ نیز تجویز شود.
فعالیت بیماری بلفاریت‌
هیچ‌ محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
پیشگیری بیماری بلفاریت‌
دستان‌ خود را مرتب‌ بشویید و با حوله‌ تمیز خشک‌ کنید. از بودن‌ در محیط‌هایی‌ که‌ دارای‌ گرد و غبار یا سایر مواد تحریک‌زا هستند خودداری‌ کنید. از مواد آرایشی‌ که‌ خاصیت‌ آلرژی‌زایی‌ کمی‌ دارند استفاده‌ کنید. سبوره‌ پوست‌ سر را با شامپوهای‌ حاوی‌ دارو کنترل‌ کنید.
اصول کلی بیماری بلفاریت‌
از پارچه‌ یا حوله‌ آب‌ گرم‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌ و تسریع‌ بهبودی‌ استفاده‌ کنید. پارچه‌ یا حوله‌ را حدود 20 دقیقه‌ روی‌ چشم‌ بگذارید، و بعد حداقل‌ یک‌ ساعت‌ به‌ چشم‌ خود استراحت‌ بدهید. به‌ هر تعداد دفعه‌ که‌ لازم‌ است‌ این‌ کار را تکرار کنید. پوسته‌ها را به‌ طور روزانه‌ از روی‌ پلک‌ بردارید. از مصرف‌ مواد آرایشی‌ چشمی‌ تا زمانی‌ که‌ التهاب‌ رفع‌ نشده‌ است‌ خودداری‌ کنید. تا زمانی‌ که‌ بیماری‌ به‌ طور کامل‌ درمان‌ نشده‌ است‌ از استفاده‌ از لنزهای‌ تماسی‌ نرم‌ خودداری‌ کنید.
رژیم بیماری بلفاریت‌
هیچ‌ رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.
علائم بیماری بلفاریت‌
قرمزی‌ و وجود پوسته‌های‌ روغنی‌ روی‌ لبه‌ پلک‌ ریختن‌ مژه‌ها وجود زخم‌های‌ کوچک‌ روی‌ پلک‌. اگر لبه‌ پلک‌ زخم‌ شود، روی‌ این‌ زخم‌ها دلمه‌ بسته‌ خواهد شد. اگر این‌ دلمه‌ها برداشته‌ شوند، خونریزی‌ رخ‌ خواهد داد. تحریک‌ و اذیت‌ شدن‌ چشم‌ در صورتی‌ که‌ پوسته‌های‌ لبه‌ پلک‌ به‌ درون‌ چشم‌ بیافتند. احساس‌ اینکه‌ چیزی‌ در چشم‌ وجود دارد. در این‌ حالت‌ چشم‌ دچار خارش‌، سوزش‌، قرمزی‌، تورم‌ پلک‌، حساسیت‌ به‌ نور زیاد، و اشک‌ریزش‌ می‌شود. خارج‌ شدن‌ ترشح‌ از پلک‌ها، که‌ باعث‌ به‌ هم‌ چسبیدن‌ مژه‌ها در هنگام‌ خواب‌ می‌شود. حساسیت‌ به‌ نور
عوامل بیماری بلفاریت‌
علل بیماری بلفاریت‌
عفونت‌ باکتریایی‌، معمولاً استافیلوککی‌، در فولیکول‌های‌ مژه‌ها و غدد میبومین‌ واکنش‌ آلرژیک‌ (تنها در مواردی‌ که‌ التهاب‌ زیاد جدی‌ نیست‌). شپش‌ بدن‌ (نادر است‌).
عوارض بیماری بلفاریت‌
از دست‌ دادن‌ مژه‌ها زخم‌ شدن‌ قرنیه‌ (چشم‌ها را باید پوشاند) تشکیل‌ جوشگاه‌ روی‌ پلک‌ گل‌ مژه‌ رشد مژه‌ها در جهت‌ غیرطبیعی‌
گیاهان دارویی-ساینادنت