همه چیز درباره  مننژیت غیرچرکی‌

مننژیت غیرچرکی‌

مننژیت‌ غیرچرکی‌ (مننژیت‌ ویروسی‌) یک‌ عفونت‌ ویروسی‌ پرده‌های‌ مننژ (غشاهای‌ نازکی‌ که‌ مغز و طناب‌ نخاع‌ را می‌پوشاند). این‌ بیماری‌ مسری‌ است‌.
بیشتر موارد مننژیت‌ ویروسی‌ بدون‌ درمان‌ خاصی‌ در عرض‌ 7-2 روز کاملاً بهبود می‌یابد، برخلاف‌ مننژیت‌ باکتریایی‌ که‌ درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ ممکن‌ است‌ زندگی‌ بیمار را نجات‌ دهد.
اگر مننژیت‌ غیرچرکی‌ ناشی‌ از یک‌ ویروس‌ باشد، هیچ‌ دارویی‌ نیاز نیست‌. معمولاً دستگاه‌ دفاعی‌ بدن‌ خود بر بیماری‌ غلبه‌ می‌کند (اگرچه‌ ویروس‌ فلج‌ اطفال‌ ممکن‌ است‌ آسیب‌ دایمی‌ به‌جای‌ گذارد). اگر مننژیت‌ ناشی‌ از یک‌ قارچ‌ باشد، داروهای‌ ضدقارچ‌ باشد، داروهای‌ ضدقارچ‌ نظیر آمفوتریسین‌ بی‌ ممکن‌ است‌ تجویز شود. از مصرف‌ آسپیرین‌ برای‌ درد باید خودداری‌ شود، زیرا ممکن‌ است‌ باعث‌ خونریزی‌ شود. استفاده‌ از داروهای‌ ضدتهوع‌ و مسکن‌های‌ قوی‌تر ممکن‌ است‌ نیاز گردد.
استراحت‌ در بستر در یک‌ اتاق‌ تاریک‌ توصیه‌ می‌گردد. به‌ محض‌ بهبود علایم‌ فعالیت‌های‌ طبیعی‌ خود را از سر گیرید.
واکسیناسیون‌ متداول‌ بر ضد بیماری‌های‌ ویروسی‌ را به‌ موقع‌ انجام‌ دهید.
بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌هایی‌ نظیر شمارش‌ سلول‌های‌ خون‌ و بررسی‌ مایع‌ مغزی‌ نخاعی‌ گرفته‌ شده‌ با سوزن‌ از ناحیه‌ کمر، سی‌تی‌ اسکن‌ یا ام‌آرآی‌ باشد. معمولاً بستری‌ در بیمارستان‌ برای‌ مراقبت‌ بیمار لازم‌ است‌. درمان‌ مشتمل‌ است‌ بر تجویز آنتی‌بیوتیک‌ مناسب‌ و مراقبت‌های‌ حمایتی‌ برای‌ کنترل‌ علایمی‌ نظیر تهوع‌ و تب‌
رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌. مصرف‌ روزانه‌ 8-6 لیوان‌ مایعات‌، حتی‌ اگر شده‌ به‌ اجبار، توصیه‌ می‌گردد.
تب‌ سردرد تحریک‌پذیری‌ حساسیت‌ چشم‌ها به‌ نور سفتی‌ گردن‌ استفراغ‌ گیجی‌، بی‌حالی‌ و خواب‌آلودگی‌
ابتلای‌ اخیر به‌ سرخک‌، سرخجه‌ یا انواع‌ مختلف‌ آنفلوآنزا درمان‌های‌ سرکوب‌گر دستگاه‌ ایمنی‌ مثلاً جهت‌ سرطان‌ یا در پی‌ پیوند اعضا فقر تغذیه‌ بیماری‌ اخیری‌ که‌ سبب‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ است‌. همه‌گیری‌ مننژیت‌. گاهی‌ این‌ بیماری‌ یا انتشار از فردی‌ به‌ فرد دیگر شدیدتر می‌گردد.
ویروس‌های‌ مختلفی‌ از قبیل‌ ویروس‌ فلج‌ اطفال‌ قارچ‌ها، از قبیل‌ مخمرها یک‌ واکنش‌ احتمالاً خودایمنی‌ در پی‌ بیماری‌های‌ ویروسی‌ مختلف‌ نظیر سرخک‌
آسیب‌ مغزی‌ دایمی‌ (نادر) اختلال‌ یا فلج‌ عضلانی‌ (ناشایع‌)