همه چیز درباره  تومورهای غدد بزاقی‌

تومورهای غدد بزاقی‌

تومورهای‌ غدد بزاقی‌ یک‌ رشد غیرطبیعی‌ در غدد بزاقی‌. اکثر تومورهای‌ غدد بزاقی‌ خوش‌خیم‌ بوده‌ و چند سال‌ زمان‌ نیاز است‌ تا بروز کنند. حتی‌ تومورهای‌ بدخیم‌ غدد بزاقی‌ نیز به‌ندرت‌ به‌ نواحی‌ دوردست‌ بدن‌ گسترش‌ می‌یابند. این‌ تومورها ممکن‌ است‌ در غدد پاروتید (غدد بزاقی‌ واقع‌ در ناحیه‌ زاویه‌ فکی‌) یا غدد تحت‌ فکی‌ و زیرزبانی‌ (غدد بزاقی‌ واقع‌ در کف‌ دهان‌) بروز کنند.
تومورهای‌ بدخیم‌ بزاقی‌ معمولاً با جراحی‌، اشعه‌درمانی‌ و داروهای‌ ضد سرطان‌ قابل‌ علاج‌ هستند. تومورهای‌ خوش‌خیم‌ معمولاً با جراحی‌ تنها قابل‌ درمانند.
مسکن‌ها، در صورت‌ نیاز آنتی‌بیوتیک‌ها، در صورت‌ وجود عفونت‌ داروهای‌ ضد سرطان‌، در صورتی‌ که‌ جراحی‌ و اشعه‌درمانی‌ برای‌ درمان‌ تومورهای‌ بدخیم‌ این‌ ناحیه‌ کفایت‌ نکند.
پس‌ از جراحی‌ هرچه‌ سریعتر فعالیت‌های‌ طبیعی‌ خود را از بگیرید.
برخی‌ از آنها غیرقابل‌ پیشگیری‌ است‌، ولی‌ خطر بروز آنها را می‌توان‌ با اقدامات‌ زیر به‌ حداقل‌ رساند: عدم‌ استعمال‌ دخانیات‌ حفظ‌ بهداشت‌ دهانی‌ مطلوب‌
بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ رادیوگرافی‌ غدد بزاقی‌ و قفسه‌ سینه‌، ام‌.آر.آی‌، سی‌تی‌ اسکن‌، سونوگرافی‌، اسکن‌ رادیوایزوتوپ‌ با تکنسیم‌ 99 باشد. جراحی‌ برای‌ برداشت‌ تومور و غدد لنفاوی‌ ناحیه‌ گردن‌، در صورت‌ گسترش‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ تومور تمیز نگه‌ داشتن‌ دهان‌ پس‌ از جراحی‌ با دهان‌شویه‌ آب‌ نمک‌. روزانه‌ حداقل‌ 4-3 بار دهان‌ را با محلول‌ آب‌ نمک‌ (یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ نمک‌ در 250 سی‌سی‌ آب‌ گرم‌ (معادل‌ یک‌ بطری‌ نوشابه‌) شستشو دهید.
تا بهبود محل‌ جراحی‌ در دهان‌، استفاده‌ از رژیم‌ مایعات‌ لازم‌ خواهد بود.
یک‌ تورم‌ نرم‌ و دردناک‌ یا یک‌ توده‌ سفت‌ بر روی‌ زاویه‌ فکی‌ یا در کف‌ دهان‌ این‌ تومورها گاهی‌ با درد همراهند.
کم‌آبی‌ بدن‌ بهداشت‌ دهانی‌ نامطلوب‌ استعمال‌ دخانیات‌ سنگ‌ مجاری‌ بزاقی‌ دندان‌ مصنوعی‌
ناشناخته‌
عفونت‌ محل‌ جراحی‌ بدشکلی‌ ظاهری‌ پس‌ از جراحی‌ گسترش‌ کشنده‌ ( تومورهای‌ بدخیم)‌ به‌ سایر اعضا (به‌ندرت‌)