همه چیز درباره  مسمومیت خون (سپتی سمی‌)

مسمومیت خون (سپتی سمی‌)

مسمومیت‌ خون‌ (سپتی‌سمی)عبارت‌ است‌ از عفونت‌ باکتریایی‌ خون‌ یا وجود مواد سمی‌ باکتری‌ها در خون‌، که‌ از راه‌ جریان‌ خون‌ به‌ تمام‌ بدن‌ گسترش‌ می‌یابد.
به‌ بیماری‌های‌ زمینه‌ای‌، سلامت‌ عمومی‌ بیمار، و میزان‌ تأخیر در درمان‌ بستگی‌ دارد.
آنتی‌بیوتیک‌ برای‌ مبارزه‌ با عفونت‌ سایر داروها برحسب‌ نیاز برای‌ مبارزه‌ با عفونت‌
استراحت‌ در رختخواب‌ برای‌ بیماری‌ حاد. با بهبود تدریجی‌ علایم‌، فعالیت‌های‌ عادی‌ خود را تدریجاً از سر گیرید.
در صورت‌ بروز هر گونه‌ عفونت‌، برای‌ درمان‌ مراجعه‌ نمایید. تزریق‌ واکسن‌ آنفلوآنزا و پنوموکک‌ به‌ بیماران‌ در معرض‌ خطر بالای‌ این‌ عفونت‌ها [ طبیعتاً مقاومت‌ آنها به‌ این‌ بیماری‌ها کم‌ است‌ ]. اجرای‌ مراقبت‌های‌ لازم‌ در مورد کاتترهای‌ بیماران‌ بستری‌ در بیمارستان‌ اگر قبلاً انجام‌ کار دندانپزشکی‌ باعث‌ بروز مسمومیت‌ خون‌ در شما شده‌ است‌، یا اینکه‌ بیماری‌ دریچه‌ قلب‌ دارید، پیش‌ از انجام‌ هر گونه‌ کار دندانپزشکی‌، با راهنمایی‌ دندانپزشک‌ یا بهداشت‌ کار دهان‌ و دندان‌، آنتی‌بیوتیک‌ جهت‌ پیشگیری‌ مصرف‌ کنید.
بستری‌ کردن‌ بیمار؛ مراقبت‌ و درمان‌های‌ ویژه‌ در مورد موارد شدید آزمایشات‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زیر باشد: کشت‌ خون‌ برای‌ شناسایی‌ باکتری‌ مسؤول‌ بیماری‌، آزمایش‌ ادرار، و شمارش‌ گلبول‌های‌ خون‌ برداشتن‌ یا تخلیه‌ منشأ عفونت‌ تهویه‌ مکانیکی‌ برای‌ مواردی‌ که‌ نارسایی‌ ریوی‌ رخ‌ داده‌ است‌. تزریق‌ خون‌
به‌ هنگام‌ بیماری‌ حاد، معمولاً بهتر است‌ تغذیه‌ داخل‌ وریدی‌ انجام‌ شود.
لرز شدید که‌ بدن‌ را تکان‌ می‌دهد. بالا رفتن‌ سریع‌ درجه‌ حرارت‌ بدن‌ تند شدن‌ و قوی‌تر شدن‌ ضربان‌ قلب‌ گرم‌ و برافروخته‌ شدن‌ پوست‌ گیجی‌ و منگی‌، و سایر علایم‌ اختلال‌ ذهنی‌ کاهش‌ فشار خون‌ احساس‌ ناخوش‌ بودن‌ تنفس‌ زیاد
سن‌ بالای‌ 60 سال‌ در نوزادان‌ و شیرخواران‌ وجود یک‌ بیماری‌، مثل‌ دیابت‌، که‌ مقاومت‌ بدن‌ را کم‌ کرده‌ باشد. سرطان‌ خون‌ یا سایر سرطان‌ها مصرف‌ داروهای‌ سرکوب‌گر ایمنی‌ (یا مصرف‌ داروهای‌ داخل‌ وریدی‌ توسط‌ خود فرد) استفاده‌ از کاتتر بارداری‌ یا زایمان‌ عارضه‌دار انجام‌ بعضی‌ از عمل‌های‌ جراحی‌
عفونت‌ در یک‌ جایی‌ از بدن‌، مثلاً در آپاندیس‌، دندان‌، سینوس‌، لگن‌، کیسه‌ صفرا، یا مجاری‌ ادراری‌. منشأ عفونت‌ همچنین‌ می‌تواند از یک‌ سوختگی‌، زخم‌ عفونی‌ شده‌، یا یک‌ آبسه‌ باز باشد.
شوک‌، کاهش‌ شدید فشار خون‌، عفونت‌ شدید، و مرگ‌ عفونت‌ دایمی‌ دریچه‌های‌ قلبی‌ نشانگان‌ زجر تنفسی‌ بزرگسالان‌ نارسایی‌ چند عضو (قلب‌، ریه‌ها، کلیه‌ها و کبد)