همه چیز درباره  بیماری آنرژین صدری‌

بیماری آنرژین صدری‌

آنرژین‌ صدری‌ عبارت‌ است‌ از درد قفسه‌ سینه‌ که‌ از قلب‌ برخاسته‌ باشد. درد معمولاً زیر استخوان‌ جناغ‌ حس‌ می‌شود و به‌ علت‌ نرسیدن‌ اکسیژن‌ به‌ مقدار کافی‌ به‌ عضله‌ قلب‌ روی‌ می‌دهد. عواملی‌ چون‌ ورزش‌، هیجانات‌ عاطفی‌، یا غذاهای‌ سنگین‌ در فردی‌ که‌ از قبل‌ مشکل‌ قبلی‌ داشته‌ است‌ می‌توانند باعث‌ برانگیخته‌ شدن‌ این‌ نوع‌ درد شوند. در حالت‌ عادی‌، وقتی‌ نیاز قلب‌ به‌ اکسیژن‌ زیاد می‌شود، رگ‌های‌ خونرسان‌ قلب‌ می‌توانند از پس‌ برآوردن‌ این‌ نیاز برآیند. اما اگر رگ‌های‌ قلبی‌ بیمار باشند، یا فشارخون‌ بالا باشد، خونرسانی‌ به‌ عضله‌ قلب‌ محدود می‌شود. این‌ درد معمولاً در مردان‌ بالای‌ 35 سال‌ و خانم‌هایی‌ که‌ یائسگی‌ را پشت‌ سر گذاشته‌اند دیده‌ می‌شود.
آنژین‌ صدری‌ خفیف‌ با استراحت‌ و استفاده‌ از نیتروگلیسیرین‌ و سایر داروها برطرف‌ می‌شود. برای‌ برطرف‌ کردن‌ بیماری‌های‌ زمینه‌ساز ممکن‌ است‌ درمان‌های‌ دیگری‌ ضروری‌ باشند.
نیتروگلیسیرین‌ آنژین‌ صدری‌ حاد را بهبود می‌بخشد، اما تأثیری‌ بر علایم‌ سایر بیماری‌ها ندارد. این‌ می‌تواند در عرض‌ چند ثانیه‌ درد را برطرف‌ کند. همیشه‌ آن‌ را برای‌ استفاده‌ فوری‌ همراه‌ داشته‌ باشید. امکان‌ دارد سایر داروها مورد استفاده‌ برای‌ بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌، مثل‌ آسپیرین‌، بتا ـ بلوکرها، یا داروهای‌ مسدودکننده‌ کانال‌ کلسیم‌، نیز تجویز شوند. در این‌ صورت‌، رعایت‌ دقیق‌ دستور دارویی‌ بسیار مهم‌ است‌.
فعالیت‌ خود را طوری‌ تنظیم‌ کنید که‌ درد بروز نکند. البته‌ این‌ طور نباشد که‌ آنژین‌ صدری‌ را بهانه‌ کنید و اصلاً ورزش‌ نکنید. باید توجه‌ داشته‌ باشید که‌ انجام‌ ورزش‌ به‌ صورت‌ متعادل‌ و منظم‌ (با نظر پزشک‌) می‌تواند به‌ کنترل‌ علایم‌ کمک‌ کند.
درمان‌ علل‌ یا عوامل‌ خطر زمینه‌ساز ترک‌ سیگار خوردن‌ غذاهای‌ کم‌ چرب‌ و کم‌ نمک‌. کاهش‌ وزن‌ در صورت‌ اضافه‌ وزن‌ اجتناب‌ از عوامل‌ فیزیکی‌ یا عاطفی‌ استرس‌زا که‌ باعث‌ بروز حمله‌ آنژین‌ صدری‌ می‌شوند. پس‌ از مشورت‌ با پزشک‌، به‌ طور منظم‌ ورزش‌ کنید.
هدف‌ درمان‌ عبارت‌ است‌ از کاهش‌ نیاز قلب‌ به‌ اکسیژن‌ یا افزایش‌ اکسیژن‌رسانی‌ به‌ قلب‌. این‌ هدف‌ معمولاً با دارو قابل‌ دستیابی‌ است‌. اگر آنژین‌ صدری‌ با دارو کنترل‌ نشد، درمان‌های‌ دیگر عبارتند از: آنژیوپلاستی‌ با بادکنک‌ برای‌ بازکردن‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌ مسدودشده‌، یا جراحی‌ بای‌پاس‌ در حالتی‌ که‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌ شدیداً مسدود شده‌اند. توصیه‌هایی‌ که‌ در قسمت‌ پیشگیری‌ ذکر شد را رعایت‌ نمایید. از موقعیت‌هایی‌ که‌ کار قلب‌ را افزایش‌ می‌دهند پرهیز کنید، مثلاً عصبانیت‌، هوای‌ خیلی‌ گرم‌ یا سرد، ارتفاع‌ بالا (البته‌ به‌ جز مسافرت‌ با هواپیمای‌ مسافربری‌)، یا فعالیت‌ شدید بدنی‌ به‌ طور ناگهانی‌
توصیه‌ می‌شود غذاهای‌ کم‌ چرب‌ و کم‌ نمک‌ استفاده‌ نمایید. در صورت‌ اضافه‌ وزن‌، وزن‌ خود را کم‌ کنید.
احساس‌ سفتی‌، فشرده‌ شدن‌، فشار، یا درد در قفسه‌ صدری‌ بروز ناگهانی‌ مشکل‌ در تنفس‌ (گاهی‌) درد قفسه‌ صدری‌ مشابه‌ سوءهاضمه‌ حالت‌ خفگی‌ در گردن‌ درد قفسه‌ صدری‌ که‌ به‌ آرواره‌، دندان‌ها، یا گوش‌ تیر می‌کشد سنگینی‌، کرختی‌، سوزن‌ سوزن‌ شدن‌ یا درد در قفسه‌ صدری‌، بازو، شانه‌، آرنج‌، یا دست‌، معمولاً در سمت‌ چپ‌ درد در بین‌ دو کتف‌
سیگارکشیدن‌، چاقی‌، دیابت‌ شیرین‌ (مرض‌ قند) فشارخون‌ بالا، کلسترول‌ بالا خوردن‌ زیاده‌ از حد چربی‌ یا نمک‌ عدم‌ تحرک‌، خستگی‌، کار زیاد یا استرس‌ سابقه‌ خانوادگی‌ بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌ قرار گرفتن‌ در معرض‌ سرما یا باد
بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌، به‌ عبارتی‌ انسداد یا انقباض‌ سرخرگ‌هایی‌ که‌ به‌ قلب‌ خونرسانی‌ می‌کنند. کم‌خونی‌ پرکاری‌ تیرویید تندشدن‌ ضربان‌ قلب‌ بیماری‌ دریچه‌ قلب‌
حمله‌ قبلی‌ نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌ بی‌نظمی‌های‌ ضربان‌ قلب‌ که‌ بالقوه‌ مرگبار هستند.
گیاهان دارویی-ساینادنت