همه چیز درباره  بیماری انتروکولیت با غشای کاذب‌

بیماری انتروکولیت با غشای کاذب‌

انتروکولیت‌ با غشای‌ کاذب‌ یک‌ بیماری‌ شدید و نادر مربوط‌ به‌ روده‌ کوچک‌ و بزرگ‌. این‌ عارضه‌ معمولاً 7-5 روز پس‌ از جراحی‌های‌ وسیع‌ گوارش‌ و درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ در یک‌ فرد دچار ناتوانی‌ عمومی‌ قبل‌ از جراحی‌ بروز می‌کند. مشخصه‌ آن‌ التهاب‌ و مرگ‌ بافتی‌ غشای‌ پوشاننده‌ سطح‌ داخلی‌ روده‌ و لایه‌ عمقی‌ روده‌هاست‌.
علایم‌ معمولاً 2-1 هفته‌ پس‌ از قطع‌ آنتی‌بیوتیک‌ مسؤول‌ عارضه‌ برطرف‌ می‌شوند. تجویز یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ دیگر به‌ جای‌ آنتی‌بیوتیک‌ قطع‌ شده‌ معمولاً توصیه‌ نمی‌شود، مکانیسم‌های‌ دفاعی‌ بدن‌ خود در غیاب‌ درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها عمل‌ می‌کنند. موارد شدید این‌ بیماری‌ ممکن‌ است‌ کشنده‌ باشد.
کلستیرامین‌، وانکومایسین‌ یا مترونیدازول‌ برای‌ پیشگیری‌ از عفونت‌های‌ غیر باکتریایی‌ ثانویه‌ که‌ در شرایط‌ بهم‌ خوردن‌ تعادل‌ ارگانیسم‌های‌ روده‌ای‌ رخ‌ می‌دهد، تجویز می‌گردد. کورتون‌ با مقدار بالا برای‌ یک‌ مدت‌ کوتاه‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌ ممکن‌ است‌ تجویز شود. از مصرف‌ داروهای‌ ضد اسهال‌ خودداری‌ کنید مگر با دستور پزشک‌. این‌ داروها ممکن‌ است‌ در پارگی‌ روده‌ نقش‌ داشته‌ باشد.
تا برطرف‌ شدن‌ همه‌ علائم‌ بیماری‌ در بستر استراحت‌ نمایید. برای‌ کاهش‌ احتمال‌ لخته‌ شدن‌ خون‌ در وریدهای‌ عمقی‌ پا در همان‌ حال‌ که‌ در بستر استراحت‌ می‌کنید، پاهای‌ خود را خم‌ و راست‌ کنید. فعالیت‌های‌ طبیعی‌ خود را پس‌ از برطرف‌ شدن‌ علایم‌ به‌ تدریج‌ از سر بگیرید.
پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد.
بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ کشت‌ مدفوع‌، آندوسکوپی‌، یا نمونه‌برداری‌ لایه‌ پوشاننده‌ سطح‌ داخلی‌ روده‌ بزرگ‌ در طی‌ کولونوسکوپی‌ باشد. توجه‌ به‌ این‌ نکته‌ ضروری‌ است‌ که‌ عکس‌برداری‌ با تنقیه‌ باریم‌ (باریم‌ انما) نباید برای‌ بیمار انجام‌ شود زیرا ممکن‌ است‌ باعث‌ پارگی‌ روده‌ گردد. مهمترین‌ جنبه‌ درمان‌، قطع‌ مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ مسؤول‌ بیماری‌ است‌. در موارد متوسط‌ تا شدید، بستری‌ در بیمارستان‌ جهت‌ تجویز تغذیه‌ وریدی‌ و مراقبت‌های‌ ویژه‌ ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد.
در ابتدای‌ درمان‌، تغذیه‌ وریدی‌ لازم‌ خواهد بود، پس‌ از آن‌ به‌ تدریج‌ تغذیه‌ دهانی‌ با رژیم‌ مایعات‌، سپس‌ غذاهای‌ نرم‌ و در نهایت‌ رژیم‌ معمولی‌ شروع‌ می‌شود.
اسهال‌ آبکی‌ (گاهی‌ خونی‌) همراه‌ با انقباضات‌ شکمی‌ تب‌ بالا بودن‌ تعداد گلبول‌های‌ سفید در آزمایش‌ خون‌ افت‌ فشار خون‌، گاهی‌ تا حد شوک‌، همراه‌ با نبض‌های‌ ضعیف‌ و ضربان‌ قلب‌ سریع‌ تهوع‌ و استفراغ‌ عدم‌ آگاهی‌ به‌ موقعیت‌ علایم‌ ممکن‌ است‌ در طی‌ درمان‌ آنتی‌بیوتیکی‌ یا 10-1 روز پس‌ از قطع‌ آن‌ بروز کند.
سن‌ بالای‌ 60 سال‌ جراحی‌ اخیر همراه‌ با افت‌ فشار خون‌ در طی‌ جراحی‌ نارسایی‌ کلیه‌ چاقی‌ تغذیه‌ نامطلوب‌ مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ها، به‌ خصوص‌ لینکومایسین‌، کلیندامایسین‌، آمپی‌سیلین‌، کلرامفنیکل‌، سفالوسپورین‌ها، پنی‌سیلین‌ یا داروهای‌ گروه‌ سولفات‌
عفونت‌ باکتریایی‌، عمولاً ناشی‌ از کلسترویدیوم‌ دیفیسیل‌ که‌ با تولید سم‌ باعث‌ ایجاد علایم‌ می‌شود ـ یا ناشی‌ از استافیلوکوک‌ . این‌ باکتری‌ها به‌ طور طبیعی‌ درون‌ روده‌ها زندگی‌ می‌کنند ولی‌ هنگامی‌ که‌ سایر باکتری‌های‌ طبیعی‌ ساکن‌ روده‌ در اثر مصرف‌ مقدار بالای‌ آنتی‌بیوتیک‌های‌ وسیع‌الطیف‌ از بین‌ می‌روند این‌ باکتری‌ها ایجاد انتروکولیت‌ می‌کنند. این‌ امر تعادل‌ باکتریایی‌ درون‌ روده‌ را برهم‌ می‌زند. این‌ بیماری‌ معمولاً به‌ عنوان‌ عارضه‌ای‌ از جراحی‌ بروز می‌کند
عوارض‌ زیر تنها در صورت‌ عدم‌ تشخیص‌ درمان‌ این‌ بیماری‌ بروز می‌کنند: شوک‌ و از دست‌ دادن‌ شدید مایعات‌ بدن‌ پریتونیت‌ ناشی‌ از پاره‌ شدن‌ روده‌