همه چیز درباره  بیماری آکنه روزاسه‌

بیماری آکنه روزاسه‌

آکنه‌ روزاسه‌ (آکنه‌ دوران‌ بزرگسالی‌) عبارت‌ است‌ از التهاب‌ مزمن‌ پوست‌ صورت‌ (معمولاً گونه‌ها و بینی‌). این‌ بیماری‌ معمولاً بین‌ 50-30 سالگی‌ بروز می‌کند و در خانمها شایعتر از آقایان‌ است‌، اما در آقایان‌ شدیدتر است‌. درگیر شدن‌ گسترده‌ بینی‌، که‌ بیشتر در آقایان‌ دیده‌ می‌شود، به‌ رینوفیما معروف‌ است‌.
  • دکتر پریوش سپهری هستم متخصص پوست و مو اگر در رابطه با بیماری بیماری آکنه روزاسه‌ سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
علایم‌ را می‌توان‌ با درمان‌ تحت‌ کنترل‌ در آورد. آکنه‌ روزاسه‌ بیماری‌ است‌ که‌ در سیر آن‌ مرتباً فروکش‌ کردن‌ و شعله‌ور شدن‌ رخ‌ می‌دهد.
آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای‌ موضعی‌ شاید تجویز شوند. البته‌ علت‌ تأثیر مثبت‌ آنها هنوز معلوم‌ نیست‌. امکان‌ دارد ایزوترتیفوئین‌ تجویز شود. از مصرف‌ ترکیبات‌ حاوی‌ کورتیزون‌ خودداری‌ نمایید، حتی‌ آنهایی‌ که‌ بدون‌ نسخه‌ در دسترس‌ هستند. این‌ ترکیبات‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ بدتر شدن‌ بیماری‌ شوند.
هیچ‌ محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.
اجتناب‌ از عوامل‌ تشدیدکننده‌ مثل‌ نوشیدنی‌های‌ داغ‌، غذاهای‌ داغ‌ یا پرادویه‌، الکل‌، و استرس‌. گاهی‌ ممکن‌ است‌ گرما یا سرمای‌ شدید و نور آفتاب‌ باعث‌ تخفیف‌ بیماری‌ شوند.
اگر شواهدی‌ از آکنه‌ روزاسه‌ مشاهده‌ کردید هر چه‌ زودتر به‌ پزشک‌ مراجعه‌ نمایید. از مواد آرایشی‌ روغنی‌ استفاده‌ نکنید. از مواد آرایشی‌ غیرروغنی‌ و نازک‌ استفاده‌ کنید. استرس‌ را کاهش‌ دهید. اگر تغییر شکل‌ ظاهر باعث‌ بروز استرس‌ روانی‌ شده‌ است‌، روان‌ درمانی‌ و مشاوره‌ می‌تواند مفید واقع‌ شود. گاهی‌ برای‌ حذف‌ بافت‌های‌ زاید جراحی‌ انجام‌ می‌گیرد.
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود. فقط‌ باید از غذاهای‌ پرادویه‌، الکل‌، یا هر غذایی‌ که‌ باعث‌ برافروختگی‌ صورت‌ می‌شود پرهیز کرد.
پوست‌ روی‌ بینی‌ و گونه‌ها به‌ شکل‌ نازیبایی‌ قرمز و ضخیم‌ می‌شود. رگهای‌ کوچکی‌ روی‌ سطح‌ پوست‌ قابل‌ مشاهده‌ هستند. گاهی‌ جوشهای‌ کوچک‌ قرمز رنگ‌ و جوشهای‌ کوچک‌ چرکی‌ سفید رنگ‌ روی‌ پوست‌ صورت‌ ظاهر می‌شوند. برافروختگی‌ و قرمزی‌ مداوم‌ روی‌ بینی‌، گونه‌ها و پیشانی‌ صورت‌ به‌ هنگام‌ لمس‌ دردناک‌ است‌.
استفاده‌ بیش‌ از حد از کرم‌های‌ کورتیکواستروییدی‌ برای‌ درمان‌ سایر بیماریهای‌ پوستی‌ عصبی‌ بودن‌ و استرس‌ پوست‌ سفید سوءمصرف‌ الکل‌
علت‌ بروز این‌ بیمار، ناشناخته‌ است‌. اما به‌ تجربه‌ ثابت‌ شده‌ است‌ که‌ بیماری‌ در اثر استرس‌، نوشیدنی‌های‌ گرم‌، غذاهای‌ داغ‌ یا پر ادویه‌، و الکل‌ تشدید می‌شود. گرما یا سرمای‌ شدید، یا نور آفتاب‌ نیز ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید آن‌ شوند.
استرس‌ روانی‌ ناشی‌ از ظاهر ناخوشایند صورت‌ اختلالات‌ خود ایمنی‌ در چشم‌ (نادر است‌)