همه چیز درباره  بیماری اسپوروتریکوز

بیماری اسپوروتریکوز

اسپوروتریکوز عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ قارچی‌ عفونی‌ که‌ باعث‌ ایجاد زخم‌ و آبسه‌ در پوست‌، غدد لنفاوی‌ و عروق‌ لنفاوی‌ می‌گردد. مزرعه‌داران‌ و باغداران‌ به‌ ویژه‌ افرادی‌ که‌ با گل‌سرخ‌، خزه‌ مردابی‌ و یا زرشک‌ سر و کار دارند، بیشتر آلوده‌ می‌شوند. اسپوروتریکوز سرایت‌ فرد به‌ فرد ندارد. در بزرگسالان‌ از هر دو جنس‌ ایجاد می‌شود ولی‌ در مردان‌ شایع‌تر است‌.
  • دکتر علی رمضانی هستم پوست، مو و زیبایی اگر در رابطه با بیماری بیماری اسپوروتریکوز سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
  • دکتر محمد ارشادی هستم پوست، مو و زیبایی اگر در رابطه با بیماری بیماری اسپوروتریکوز سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
معمولاً با درمان‌ در عرض‌ 2-1 ماه‌ پس‌ از بهبود ضایعات‌ قابل‌ علاج‌ است‌ ولی‌ ممکن‌ است‌ بهبودی‌ 7-6 ماه‌ طول‌ بکشد. میزان‌ کشندگی‌ در صورت‌ گسترش‌ عفونت‌ در بدن‌، بالا است‌.
محلول‌ اشباع‌ شده‌ یدید پتاسیم‌. آن‌ را در آب‌، آب‌ میوه‌ یا سایر نوشیدنی‌ها رقیق‌ کند و هر روز 3 بار بعد از غذا مصرف‌ کنید. برای‌ جلوگیری‌ از تغییر رنگ‌ دندان‌ها آن‌ را با نی‌ بنوشید. داروهای‌ ضد قارچ‌ مثل‌ فلوکونازول‌ یا ایتراکونازول‌
محدودیتی‌ لازم‌ نیست‌ مگر این‌ که‌ علایم‌ عفونت‌ منتشر ایجاد گردد.
در هنگام‌ کار با خاک‌، دستکش‌ بپوشید.
آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ کشت‌ آزمایشگاهی‌ چرک‌ حاصل‌ از ضایعات‌ باشند. آزمون‌ پوستی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. ممکن‌ است‌ برای‌ رد سایر اختلالات‌ از جمله‌ سل‌، سارکوئیدوز، استئومیلیت‌ باکتریایی‌ و نئوپلازی‌، آزمون‌های‌ دیگری‌ انجام‌ گیرند. ممکن‌ است‌ بتوان‌ در منزل‌ با دارو درمان‌ کرد. از آنجا که‌ اسپوروتریکوز مسری‌ نیست‌، لازم‌ نیست‌ شخص‌ قرنطینه‌ شود. گرم‌ کردن‌ می‌تواند به‌ کاهش‌ درد کمک‌ کند. ضایعات‌ را با بانداژهای‌ شل‌ بپوشانید تا از عفونت‌ ثانویه‌ با باکتری‌ها جلوگیری‌ کنید. روزانه‌ خود را وزن‌ و آن‌ را ثبت‌ کنید. در صورت‌ بروز عوارض‌، بستری‌ شوید. ممکن‌ است‌ برای‌ بیماران‌ مبتلا به‌ بیماری‌ استخوان‌ و مفاصل‌ یا ضایعات‌ ریوی‌، جراحی‌ توصیه‌ گردد.
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد.
مراحل‌ اولیه‌: یک‌ ندول‌ کوچک‌، قابل‌ حرکت‌ و غیرحساس‌ به‌ درد در زیر پوست‌ انگشتان‌ ظاهر می‌شود. ندول‌ به‌ آهستگی‌ بزرگ‌ شده‌، صورتی‌ و زخمی‌ می‌گردد. در عرض‌ چند روز یا هفته‌: ندول‌های‌ تیره‌ای‌ در امتداد عروق‌ لنفاوی‌ تخلیه‌کننده‌ ناحیه‌ ظاهر می‌شود. اگر قارچ‌ عامل‌ ایجادکننده‌ به‌ ریه‌ برسد، سرفه‌ همراه‌ با خلط‌ آغاز می‌گردد (نادر). برخلاف‌ سایر بیماری‌های‌ قارچی‌ که‌ باعث‌ تب‌، لرز، احساس‌ ناخوشی‌ کلی‌ و بی‌اشتهایی‌ می‌شوند، معمولاً علایم‌ دیگری‌ وجود ندارد.
سابقه‌ طبی‌ سارکوئیدوز یا سل‌ شغل‌هایی‌ که‌ با گیاهان‌ و خاک‌ سر و کار دارند مثل‌ کشاورزی‌ و پرورش‌ گل‌ سرکوب‌ ایمنی‌ ناشی‌ از بیماری‌ یا داروها
عفونت‌ با قارچی‌ به‌ نام‌ اسپوروتریکوز‌ شنکی‌ که‌ در خاک‌، خزه‌ مردابی‌، علف‌های‌ هرزه‌ و سبزیجات‌ آلی‌ در حال‌ فساد زندگی‌ می‌کند.
گسترش‌ قارچ‌ در بدن‌ که‌ باعث‌ عفونت‌ سرتاسر و تهدیدکننده‌ زندگی‌ می‌گردد (نادر).