همه چیز درباره  بیماری اورتریت‌

بیماری اورتریت‌

urethritis

اورتریت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ یا عفونت‌ مجرای‌ ادرار (لوله‌ای‌ که‌ ادرار از طریق‌ آن‌ از مثانه‌ به‌ خارج‌ می‌رود). اورتریت‌ غالباً باعفونت‌ یا التهاب‌ مثانه‌ (سیستیت‌) همراه‌ است‌. تمام‌ سنین‌ و هر دو جنس‌ را مبتلا می‌کند ولی‌ در جنس‌ مؤنث‌ 10 برابر شایع‌تر است‌.
  • دکتر شیوا متقی هستم متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری(اورولوژی) اگر در رابطه با بیماری بیماری اورتریت‌ سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
  • دکتر پیمان رحمانی زاده هستم متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری(اورولوژی) فلوشیپ ارولوژی اگر در رابطه با بیماری بیماری اورتریت‌ سوالی دارید می توانید مشاوره بگیرید
عواقب بیماری اورتریت‌
اورتریت‌ معمولاً «از درجه‌ خفیف‌» است‌ و به‌ ندرت‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ خطرناکی‌ ایجاد می‌کند. عود شایع‌ است‌.
دارو بیماری اورتریت‌
آنتی‌بیوتیک‌ها برای‌ مقابله‌ با عفونت‌. از تکمیل‌ دوز تجویز شده‌ اطمینان‌ حاصل‌ کنید حتی‌ اگر علایم‌ زودتر فروکش‌ یابند.
فعالیت بیماری اورتریت‌
محدودیتی‌ وجود ندارد. تا دو هفته‌ پس‌ از رفع‌ علایم‌ از تحریک‌ و مقاربت‌ جنسی‌ بپرهیزید.
پیشگیری بیماری اورتریت‌
برای‌ علل‌ مرتبط‌ بافعالیت‌ جنسی‌: ـ قبل‌ از مقاربت‌ جنسی‌ یک‌ لیوان‌ آب‌ بنوشید و ظرف‌ 15 دقیقه‌ پس‌ از آن‌ ادرار کنید. ـ از کاندوم‌ لاستیکی‌ استفاده‌ کنید. ـ از یک‌ نرم‌کننده‌ محلول‌ در آب‌ (مهبلی‌) مثل‌ ژل‌ K-Y استفاده‌ کنید. ـ از وضعیت‌های‌ مقاربتی‌ مختلف‌ استفاده‌ کنید تا احتمال‌ آسیب‌ به‌ مجرای‌ ادرار زن‌ کاهش‌ یابد. برای‌ عللی‌ که‌ تنها به‌ زنان‌ ارتباط‌ دارند: ـ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ از جلو تا عقب‌ را پاک‌ کنید و با صابون‌ و آب‌ بشویید. ـ به‌ جای‌ وان‌ حمام‌ از دوش‌ استفاده‌ کنید. برای‌ هردو جنس‌، هر روز 8 لیوان‌ آب‌ میل‌ کنید.
اصول کلی بیماری اورتریت‌
آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ خون‌ و ترتشحات‌ و آزمایش‌ ادرار باشند. درمان‌ در منزل‌ کافی‌ است‌ و شامل‌ داروهایی‌ برای‌ شما و همسرتان‌ است‌. برای‌ تسکین‌ درد، در وان‌ حاوی‌ آب‌ داغ‌ به‌ مدت‌ 15 دقیقه‌ حداقل‌ 3 بار در روز بنشینید. مردان‌: با کشیدن‌ پوست‌ تناسلی‌ به‌ پایین‌ برای‌ بازکردن‌ مجرای‌ ادرار و بررسی‌ این‌ که‌ آیا همچنان‌ ترشح‌ وجود دارد یا خیر، مجرای‌ ادرار را تحریک‌ نکنید. آلت‌ تناسلی‌ را می‌توان‌ مشاهده‌ کرد ولی‌ آن‌ را فشار ندهید. اطراف‌ ناحیه‌ تناسلی‌ را تمیز نگه‌ دارید. از صابون‌ ساده‌ و بدون‌ بو استفاده‌ کنید
رژیم بیماری اورتریت‌
هر روز 8 لیوان‌ آب‌ بنوشید. در طول‌ درمان‌ از کافئین‌ بپزهیزید. برای‌ اسیدی‌ کردن‌ ادرار آب‌ آلبالو بنوشید. برخی‌ داروها با ادرار اسیدی‌ اثربخش‌تر هستند.
علائم بیماری اورتریت‌
ادرار کردن‌ همراه‌ با درد یا سوزش‌ اضطرار فراوان‌ برای‌ ادرار کردن‌ حتی‌ در هنگامی‌ که‌ ادرار زیادی‌ در مثانه‌ نیست‌. مقاربت‌ جنسی‌ دردناک‌ یا ناتوانی‌ جنسی‌ موقتی‌ در مردان‌ قطره‌قطره‌ آمدن‌ ادرار در مردان‌ بالای‌ 50 سال‌
عوامل بیماری اورتریت‌
عفونت‌ باکتریایی‌ که‌ گسترش‌ می‌یابد و از پوست‌ اطراف‌ ناحیه‌ تناسلی‌ و مقعد وارد مجرای‌ ادرار می‌گردد. کبودی‌ در طول‌ مقاربت‌ جنسی‌ تماس‌ با شریک‌ جنسی‌ دچار عفونت‌ استفاده‌ از سوند ادراری‌ استفاده‌ از داروهایی‌ که‌ باکتری‌های‌ عامل‌ عفونت‌ نسبت‌ به‌ آنها مقاوم‌ شده‌اند. شرکای‌ جنسی‌ متعدد سابقه‌ سنگ‌ کلیه‌، پروستاتیت‌، اپیدیدیمیت‌ یا آسیب‌ به‌ ناحیه‌ تناسلی‌ سابقه‌ بیماری‌ آمیزشی‌
علل بیماری اورتریت‌
همان‌ عفونت‌ باکتریایی‌ مشابه‌ که‌ باعث‌ سوزاک‌ می‌شود، اورتریت‌ گنوکوکی‌ ایجاد می‌کند؛ اورتریت‌ غیر اختصاصی‌ (اورتریت‌ غیرگنوکوکی‌ نیز نام‌ دارد)، ممکن‌ است‌ ناشی‌ از انواع‌ ارگانیسم‌ها از جمله‌ باکتری‌، قارچ‌ و عفونت‌ کلامیدیایی‌ باشد. سایر علل‌ می‌توانند شامل‌ ترومای‌ ناشی‌ از آسیب‌ یا جراحی‌ یا مواد شیمیایی‌ مثل‌ ضدعفونی‌کننده‌ها باشند. نشان‌ داده‌ شده‌ است‌ که‌ خوشبوکننده‌های‌ حمام‌ و روغن‌های‌ حمام‌ باعث‌ اورتریت‌ می‌گردند.
عوارض بیماری اورتریت‌
اورتریت‌ و سیستیت‌ مزمن‌ در صورت‌ ناکافی‌ بودن‌ درمان‌ گسترش‌ عفونت‌ به‌ مجاری‌ ادرار و کلیه‌
گیاهان دارویی-ساینادنت