تستوسترون Testosterone

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

کمبود آندروژن ناشی از هیپوگنادیسم اولیه یا ثانویه در مردان
درمان تسکینی سرطان پیشرفته پستان در خانم ها
بلوغ دیررس در پسران

اشکال دارویی تستوسترون Testosterone

(Inj : 100mg/mL , 250mg/ml ( As Enatate
Cap : 40mg Testesterone Undecanoate

مصرف در دوران حاملگی تستوسترون Testosterone

D – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه شواهدی مبنی بر وجود خطر برای جنین انسان وجود دارد ولی در بعضی از موارد منافع دارو ممکن است استفاده از آن را اجتناب ناپذیر نماید. و در مقابل منافع دارو خطرات احتمالی دارو را باید پذیرفت

مکانیزم اثر تستوسترون Testosterone

مکانیسم اثر:تستوسترون پلاسمایی آندوژن به وسیله گنادوتروپین ها با مکانیسم فیبدبک منفی روی هیپوتالاموس و هیپوفیز تنظیم می شود . دوزهای بالاتر از مقدار فیزیولوژیک تستوسترون موجب سرکوب گنادوتروپین ها و اسپرماتوژنزدر مردان دارای گناد طبیعی می شود.
آندوژن ها شدیدا در چربی محلول بوده و از طریق انتشار غیر فعال وارد سلول های بافت هدف می شوند و تستوسترون و متابولیت های فعال آن ۵-?دی هیدروتستوسترون به گیرنده های آندوژنی داخلی سلولی متصل می شوند و کمپلکس به هسته سلول وارد شده و ترجمه و ساخت پروتئین را با اثر برروی کروموزوم هاآغاز یا سرکوب می کنند .
به دلیل تستوسترون به استروژن ، این دارو می تواند آثار استروژنی داشته باشد ، غلظت های فیزیولوژیک آندوژن موجب تحریک اسپرماتوژنز و قدرت جنسی و ایجاد حفظ صفحات ثانویه جنسی در مردان می شود.
آندوژن ها با افزایش تولید فاکتور محرک اریتروپویتیک موجب ساخت گلبول های سرخ خون می شوند . میزان اتصال به پروتئین های ، پلاسما خیلی بالاست . تقریبا ۹۹-۹۸ درصد به گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی (SHBG) و ۱۹ درصد به آلبومین متصل می شود و ۱ درصد آن آزاد باقی می ماند.
متابولیسم از راه ادرار دفع می شوند . تقریبا ۹۰ درصد دوز تجویز شده ابتدا به صورت متابولیت های کنژوگه گلوکورونیدی یا سولفاته از ادرار دفع می شوند. به دلیل گردش رودی –کبدی مقداری از دارو از طریق مدفوع ( تقریبا ۶% ) دفع می شود .
متابولیسم تستوسترون کبدی است و به دو متابولیت اصلی فعال ،DHTو استرادیول تبدیل می شود . نیمه عمر دارو در راه IM، ۱۰۰-۱۰دقیقه است .

تداخلات مهم تستوسترون Testosterone

موارد منع مصرف تستوسترون Testosterone

استفاده از تستوسترون در مردانی که به سرطان سینه یا پروستات مبتلا هستند ، در مبتلایان به هیپرکلسمی ، بیماری های شدید قلبی ، کبدی یا کلیوی ، طی دوره بارداری و شیر دهی ممنوع است . برای سالمندان با احتیاط تجویز شود .
برخی اشکال دارویی ممکن است محتوی ترکیبات جیوه باشند . بنابراین آن ها را نمی توان برای بیمارانی که نسبت به جیوه حساسیت دارند ، تجویز کرد .
استفاده طولانی از دوز بالای تستوسترون ممکن است عوارض شدید کبدی ، اختلال در اسپرم و کاهش حجم ترشح منی ایجاد کند .
آندروژن ها با احتیاط بسیار برای کودکان تجویز شوند . این داروها ممکن است بلوغ زودرس استخوان ها و در نتیجه کوتاهی قد را باعث می شوند : هرچه کودک کوچک تر باشد ، خطر کوتاهی قد بیشتر است .
برخی اشکال تزریقی تستوسترون محتوی بنزیل الکل هستند و در نوزادان نارس سندرم مرگبار گسپینگ ایجاد می کنند .
مصرف آندوژن ها باعث تشدید بیماری پورفیری می شود لذا در این بیماران با احتیاط تجویز شود .

مصرف تستوسترون Testosterone در دوران شیردهی

استفاده از تستوسترون در زنان باردار ممنوع است . چراکه تغییر ظاهری جنسیت جنین را باعث می شود این مشکل به ویژه با تجویز آندروژن ها در سه ماهه نخست بارداری در جنین های مونث بیشتر است .
مشخص نیست آیا این دارو در شیر مادر می شود یا خیر . به دلیل وجود احتمال بروز عوارض در شیر خوار ،بهتر است از داروی دیگر یا روش جایگزین برای تغذیه شیرخوار استفاده شود.

اشکال دارویی تستوسترون Testosterone

کپسول آندریول تستوکپز ۴۰ میلی گرم
آمپول تستوسترون ۲۵۰میلی گرم/میلی لیتر
آمپول تستوسترون انانتات ابوریحان ۲۵۰ میلی گرم
آمپول تستوسترون انانتات ابوریحان ۱۰۰ میلی گرم
آمپول آندرون ۲۵۰ میلی گرم
آمپول آندرون ۱۰۰ میلی گرم
ANDRIOL TESTOCAPS Capsule 40 mg
TESTOSTERONE Injection 250 mg/ml
TESTOSTRONE ENANTATE ABURAHAN 250MG/1ML AMP
TESTOSTRONE ENANTATE ABURAHAN 100MG/1ML AMP
ANDRONE 250MG/ML AMP
ANDRONE 100MG/1ML AMP

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید