تری فلوئوپرازین (Trifluoperazine (As 2 Hcl

2
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

اضطراب غیر سایکوتیک
اسکیزوفرنی و سایکوزهای دیگر
کودکان (۱۲-۶ سال ) که یا بستری هستند یا تحت کنترل دقیق هستند
تهوع و استفراغ

اشکال دارویی تری فلوئوپرازین (Trifluoperazine (As 2 Hcl

Coated Tab : 1 ,2 , 5 ,10 mg
Inj (IM):1 mg/ml

مکانیزم اثر تری فلوئوپرازین (Trifluoperazine (As 2 Hcl

تری فلوئوپرازین دارویی است با آثار آنتی کولینرژیک کم که گیرنده های ?- آدرنرژیک را به مقدار کمی بلوک می کند و اثر کاهندگی فشار خون وضعیتی آن نیز ناچیز است.
اثر آرام بخشی این دارو کم است اما آثار اکستراپیرامیدالی آن بالاست .
این دسته از داروها با سرکوب مرکز استفراغ (CTZ) موجود در کف بطن چهارم، آثار ضد تهوع دارند، اما قادر به ممانعت از تهوع ایجاد شده براثر تحریک GI یا اختلالات وستییولار نیستند. فنوتیازین ها مکانیسم تنظیم حرارت هیپوتالاموس را مختل کرده و ایجاد هیپوترمی و هیپرترمی می کنند اثر این داروها برروی هورمون های درون ریز به دلیل اثر برروی هیپوتالاموس و هیپوفیز است. به دلیل آثار آنتاگونیستی فنوتیازین ها برروی گیرندهای دوپامینی، سطح پرولاکتین را افزایش داده و موجب پرولاکتینمی می شوند.
فنوتیازیدها در دوزهای درمانی موجب وقفه در تخمک گذاری می شود. هم چنین این داروها موجب شل شدن عضلات اسکلتی مو شوند که این اثر به طور مرکزی و هم چنین با بلوک کردن گیرنده های نیکوتینی عضلات اسکلتی صورت می گیرد.
فارماکوکینتیک تری فلوئوپرازین مشابه سایر داروهای این دسته است به طوری که جذب آن ها از راه دستگاه گوارش متغیر است، حجم توزیع دارو بالاست. اتصال به پروتئین های پلاسما بالاست. دارو در کبد متابولیزه شده و از راه ادرار و ازطریق گردش رودی – کبدی دفع می شود.

تداخلات مهم تری فلوئوپرازین (Trifluoperazine (As 2 Hcl

عوارض جانبی تری فلوئوپرازین (Trifluoperazine (As 2 Hcl

با این تفاوت که تری فلوئوپرازین با احتمال کمتری باعث تسکین، هیپوتانسیون، هیپوترمی و آثار موسکارینی می شود ولی با بروز بیشتر آثار اکستراپیرامیدال همراه است به خصوص هنگامی که با دوز بیشتر از ۶mgدر روز مصرف می شود.
اختلال ارگاسم به دنبال مصرف این دارو گزارش شده است.

مصرف تری فلوئوپرازین (Trifluoperazine (As 2 Hcl در دوران شیردهی

از نظر مصرف در حاملگی، در گروه C است. مصرف بی خطر در مادران شیرده ثابت نشده است.

شاید بپسندید
2 دیدگاه‌ها
  1. طاهر باوی از اهواز

    سلام خسته نباشید خدمت شما مدتی ۱۴ روز با تجویز رونپزشک قرص تری فلوازپین یک رامصرف مینکم ولی شبها حالت تهوع وتپش قلب وگرفتگی شکمی دارم

    1. تیم محتوای دکترساینا

      سلام. می‌تونه از عوارض دارو باشه. حتماً پزشک معالجتون رو در جریان قرار بدید. توجه کنید که بدون هماهنگی با پزشک تغییری در میزان مصرفی دارو انجام ندید.

نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید