واکسن جذب شده هاری Rabies Vaccine Adsorbed

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

ایمونیزاسیون فعال بر علیه بیماری هاری

اشکال دارویی واکسن جذب شده هاری Rabies Vaccine Adsorbed

injection

مصرف در دوران حاملگی واکسن جذب شده هاری Rabies Vaccine Adsorbed

C – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مکانیزم اثر واکسن جذب شده هاری Rabies Vaccine Adsorbed

ابتدا ویروس هاری در سلول ریه جنین میمون رزوس کشت داده می شود و سپس به وسیله بتابرپیولاکتون غیر فعال شده و با جذب نمک آلومینیوم کنسانتره می شود . به دنبال تزریق IMاین واکسن، آنتی بادی ضد هاری طی ۱۰-۷ روز تولید می شود هر دو نوع واکسن هاری موجود (HDCVو RVA) به یک اندازه موثر و بی خطر هستند . تجویز واکسن هاری به همراه ایمونوگلوبولین ضد هاری برای موارد پس از تماس با بیماری ، تا حد ۱۰۰% موثر بوده است
اثر مصونیت زایی واکسن هاری به دنبال تزریق ۳ دوز قبل از تماس با بیماری، حداقل ۲ سال باقی می ماند.

تداخلات مهم واکسن جذب شده هاری Rabies Vaccine Adsorbed

موارد منع مصرف واکسن جذب شده هاری Rabies Vaccine Adsorbed

در مواردی که جهت پروفیلاکسی پس از تماس تجویز می شود، هیچ گونه منع مصرف خاصی وجود ندارد زیرا هاری کشنده است.
واکسیناسیون قبل از تماس در مواردی که بیمار نسبت به واکسن هاری یا هر یک از اجزا تشکیل دهنده آن حساسیت شدید و مهلک داشته باشد، ممنوع است. در بیماری های تب دارشدید واکسیناسیون باید به بعد از بهبود بیماری موکول شود.
افرادی که سابقه بروز واکنش حساسیتی از نوع شبه ایمن کمپلکس به دنبال واکسن هاری داشته اند دوزهای بعدی را نباید از همان نوع واکسن دریافت کنند بلکه می توان نوع دیگر واکسن (HDCV) را تزریق کرد.
در افراد مبتلا به نقص ایمنی اولیه یا اکتسابی ، تجویز این واکسن با احتیاط انجام شود زیرا ایمنی بدن کاهش یافته یا سرکوب شده است.

مصرف واکسن جذب شده هاری Rabies Vaccine Adsorbed در دوران شیردهی

بارداری کنترااندیکاسیونی برای واکسیناسیون پس از تماس نیست و در صورتی که زن حامله در خطر تماس با هاری باشد، حتی واکسیناسیون قبل از تماس نیز برای وی انجام می شود زیرا هیچ موردی از اختلالات جنینی وابسته به تزریق واکسن هاری در زنان باردار مشاهده نشده است. در مورد تزریق واکسن هاری در زمان شیردهی نیز مشکلی در انسان گزارش نشده است.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید