سوتالول Sotalol

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

آریتمی های بطنی و فوق بطنی به ویژه فیبریلاسیون و تاکی کاردی بطنی ( VF/VT) و فیبریلاسیون دهلیزی ( AF)

اشکال دارویی سوتالول Sotalol

Tab : 40 mg
Scored Tab : 80 mg

مصرف در دوران حاملگی سوتالول Sotalol

B – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده است.. ولی مطالعات کافی در زنان حامله وجود ندارد. یا اینکه مطالعات در حیوانات بیانگر ایجاد عارضه جانبی در جنین بوده است.ولی مطالعات کافی در زنان حامله خطری را برای جنین در سه ماهه اول حاملگی نشان نداده است. وشواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد

مکانیزم اثر سوتالول Sotalol

این دارو مانند پروپرانولول هر دوگیرنده ?۱ و ?۲ را بلوک می کند.
از دستگاه گوارش تقریبا به طور کامل جذب می شود. اوج غلظت پلاسمایی آن بعد از ۲ الی ۳ ساعت است . نیمه عمر دارو ۱۵-۱۰ ساعت است. فراهمی زیستی آن ۱۰۰-۹۰درصد است. اتصال به پروتئین های پلاسما بسیار پایین است. دارو از جفت عبور کرده و در شیر ترشح می شود. مقدار کمی از دارو از سد خونی مغزی عبور می کند. دارو قابل دیالیز شدن است.

تداخلات مهم سوتالول Sotalol

موارد منع مصرف سوتالول Sotalol

بتابلاکر ها در صورت وجود برادی کاردی سینوسی، بلوک قلبی بیش از درجه ۱، شوک کاردیوژنیک، نارسایی احتقانی قلبی مگر آن که در نتیجه تاکی آریتمی قابل درمان با بتابلاکر باشد و در موارد حساسیت به دارو منع مصرف دارد.
سوتالول همچنین در سندرم های مادرزادی با اکتاسبی QT طولانی و در برونکواسپاسم غیر آلرژیک و آسم منع مصرف دارد.
در برخی مطالعات شواهد مبهمی دال بر افزایش مرگ زودرس سالمندان با مصرف سوتالول ( با دوز ۳۲۰ میلی گرم یک بار در روز ) به دست آمده است.
همانند سایر داروهای ضد آریتمی، سوتالول ممکن است درصد کمی از مصرف کنندگان (۳/۴%) باعث بروز آریتمی یا تشدید آریتمی قلبی شود . ۱% در بیماران مصرف کننده فوت شده اند که احتمالا به علت تشدید آریتمی بوده است. بنابراین در ابتدای درمان و با هر افزایش دوز دست کم برای یک هفته بیمار را تحت نظر داشته باشید.
قطع ناگهانی مصرف بتابلاکرها با مشکلاتی چون تشدید آنزین صدری، بروز سکته قلبی، آریتمی بطنی و حتی مرگ همراه بوده است. بنابراین لازم است پس از مصرف طولانی مدت این داروها، مقدار مصرف طی ۱ تا ۲ هفته به تدریج کاهش یابد.
درمبتلایان به بیماری های عروق محیطی ، از آنجایی که بتابلاکرها برون ده قلب را کاهش می دهند ، ممکن است علایم بیماری را تشدید کنند.
سوتالول را در بیمارانی که دچار هیپوکالمی یا هیپومنیزمی هستند ، تجویز نکنید. بنابراین در بیمارانی که دچار اسهال شدید هستند یا از مدر استفاده می کنند ، با احتیاط مصرف شود .
در صورت که فشار خون سیستولی کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه شود ، لازم است مصرف دارو قطع شده ، وضعیت همودینامیک و قلبی بیمار کنترل شود .
مواردی از آنافیلاکسی با علایم افت شدید فشار خون ، برادی کاردی همراه یا بدون بلوک گره A.V، برونکواسپاسم شدید ، کهیر و آنژیوادم به دنبال مصرف بتابلاکرهاگزارش شده است که در مواردی به مرگ منجر شد . در برخی موارد حساسیت ناشی از این دارو به اپی نفرین مقاوم بوده است. توصیه می شود که مصرف داروهای مسدد گیرنده بتا دست کم ۴۸ ساعت پیش از دریافت دارو بیهوشی قطع شود . در صورت نیاز به مصرف هم زمان از کمترین دوز بتابلاکربا احتیاط بسیار استفاده شود . سوتالول را تنها با رعایت احتیاط فراوان در مبتلایان به سندرم سینوس بیمار سوتالول را تنها با رعایت احتیاط فراوان در مبتلایان به سندرم سینوس بیمار تجویز کنید . چراکه ممکن است باعث برادی کاردی یا وقفه سینوسی شود . از آن جای که دفع سوتالول بیشتر به صورت کلیوی است ، نیمه عمر در نارسایی کلیوی افزایش می یابد ولازم است دوز دارو در این بیماران کاهش یابد . به این ترتیب که برای کلیرانس کراتینین به اندازه بیش از ۶۰ میلی لیتر در دقیقه ، ۳۰ تا ۶۰ ، ۱۰ تا ۳۰ و کمتر از ۱۰ میلی لیتر در دقیقه فاصله بین دوزها به ترتیب ۱۲ ساعت ، ۲۴ ساعت ، ۳۶ تا ۴۸ ساعت و برای مورد آخر برای هر بیمار به صورت جداگانه انتخاب خواهد شد. بی خطر بودن و کار آیی بتابلاکرها در کودکان ثابت نشده است . طی دوران بارداری و شیردهی با احتیاط تجویز شود . بتابلاکر ها ممکن است ضعف عضلانی را در بیماری میاستنی گراویس تشدید کنند

مصرف سوتالول Sotalol در دوران شیردهی

سوتالول از جفت عبور می کند.در مواردی به دنبال تجویز این دارو به مادران باردار، نوزاد با وزن کم متولد شده است.
تنها در صورتی که منافع تجویز دارو بر مضرات احتمالی برتری دارد، برای مادران باردار تجویز شود.
سوتالول در شیرمادر نیز ترشح می شود. طی دوره شیردهی با احتیاط تجویز شود

اشکال دارویی سوتالول Sotalol

قرص آپو-سوتالول ۸۰ میلی گرم
قرص سوتاهگزال ۸۰ میلی گرم
قرص ریتمیکس ۸۰ میلی گرم
قرص ریتمیکس ۴۰ میلی گرم
قرص سوتالول-حکیم ۸۰ میلی گرم
قرص سوتالول-عبیدی ۴۰ میلی گرم
قرص سوتالول فارابی ۸۰ میلی گرم
قرص سوتالول مهر دارو ۸۰ میلی گرم
قرص سوتالول مهر دارو ۴۰ میلی گرم
قرص سوتالول-سی دی
APO-SOTALOL Tablet 80 mg
SOTAHEXAL Tablet 80 mg
RHYTMIX 80MG TAB
RHYTMIX 40MG TAB
SOTALOL-HAKIM 80MG TAB
SOTALOL-ABIDI 40MG TAB
Sotalol Hydrochloride FARABI 80 mg ORAL TABLET
SOTALOL MEHRDAROU 80MG TAB
SOTALOL MEHRDAROU 40MG TAB
SOTALOL-CD 80MG TAB

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مجله سلامت دکترساینا


دکترساینا