تاموکسیفن Tamoxifen Citrate

0
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

درمان سرطان پستان زنان

اشکال دارویی تاموکسیفن Tamoxifen Citrate

Tab : 10 mg ,20 mg

مصرف در دوران حاملگی تاموکسیفن Tamoxifen Citrate

D – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه شواهدی مبنی بر وجود خطر برای جنین انسان وجود دارد ولی در بعضی از موارد منافع دارو ممکن است استفاده از آن را اجتناب ناپذیر نماید. و در مقابل منافع دارو خطرات احتمالی دارو را باید پذیرفت

مکانیزم اثر تاموکسیفن Tamoxifen Citrate

مکانیسم اثر: تاموکسیفن آثار مشابه کلومفین سیترات دارد ( به تک نگار Clomiphen Citrate مراجعه شود ) این دارو همچنین موجب مهار تولید یا آزاد سازی فاکتورهای رشد سلولی شده و نیز باعث القای آپوپتوزیس می شود. اوج غلظت پلاسمایی تاموکسیفن ۷-۴ ساعت پس از تجویز از راه خوراکی حاصل می شود. تاموکسیفن به طور گسترده ای به پروتئین هایپلاسما متصل می شود. کلیرنس پلاسمایی این دارو در مرحله ای بوده و نیمه عمر آن ممکن است بیش از ۷ روز باشد. تاموکسیفن به طور گسترده ای در کبد متابولیزه می شود و به متابولیت هایی تبدیل می شود که برخی از آن ها فعالیت فارماکولوژیک شبیه به ترکیب مادر دارند. این دارو به آهستگی و بیشتر به صورت ترکیبات کنژوگه از طریق مدفوع و نیز به مقادیر کمی از راه ادرار دفع می شود.
تاموکسیفن دارای گردش روده ای کبدی است.

تداخلات مهم تاموکسیفن Tamoxifen Citrate

موارد منع مصرف تاموکسیفن Tamoxifen Citrate

موارد منع مصرف تاموکسیفن عبارتند از: حساسیت مفرط به دارو: زنی که نیازمند درمان با ضد انعقادهایی از نوع کومارین است، زنی با سابقه ترومبوز وریدهای عمقی یا آمبولی ریوی. در زنانی که تخمدان های فعال دارند با احتیاط تجویز کنید (در صورت بروز حاملگی خطرناک است) در بیماران مبتلا به لکوپنی یا ترومبوسیتوپنی با احتیاط تجویز شود. بی خطر و موثر بودن مصرف تاموکسیفن در کودکان ثابت نشده است.

مصرف تاموکسیفن Tamoxifen Citrate در دوران شیردهی

ممکن است تجویز تاموکسیفن در حاملگی موجب آسیب جنین شود. به بیمار بگویید طی درمان با تاموکسیفن باردار نشود و روش های مکانیکی ( مثل کاندوم ) یا روش های پیشگیری غیر هورمونی استفاده کند. آثار دارو برعملکرد تولید مثلی با توجه به خواص آنتی استروژنیک آن قابل انتظار است. بررسی کافی و کنترل شده برروی زنان حامله انجام نشده است. سقط خود به خود، نقص در زایمان، مرگ جنین و خونریزی واژینال مشاهده شده است. اگردارو طی حاملگی مصرف شود یا اگر بیمار در طی مصرف دارو یا طی دوماه بعد از قطع دارو حامله شود، او را از خطرات بالقوی برای جنین شامل ابتلاء به سندرم مشابه دی اتیل استیل بسترول آگاه سازید. ترشح دارو در شیر مشخص نیست. با توجه به احتمال بروز عوارض جانبی جدی در کودکان شیرخوار، برای قطع دارو یا قطع شیردهی تصمیم بگیرید.

اشکال دارویی تاموکسیفن Tamoxifen Citrate

قرص تاموکسیفن ایران هورمون ۲۰ میلی گرم
قرص تاموکسیفن ایرن هورمون ۱۰ میلی گرم
TAMOXIFEN IRANHORMON 20MG TAB
TAMOXIFEN IRAN HORMON 10MG TAB

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید