سونوگرافی تیروئید

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر ساینا
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا دریافت مشاوره آنلاین

سونوگرافی تیروئید برای بررسی ناهنجاریهای تیروئید از جمله کیست ها، گره ها و تومورهای تیروئید استفاده میشود. در ادامه با کاربردهای سونوگرافی تیروئید بیشتر آشنا خواهید شد.

کاربردهای سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی تیروئید ممکن است در صورتی که نتیجه آزمایش عملکرد تیروئید غیر طبیعی بوده و یا در صورتی که پزشک احساس میکند زایده ای در معاینه گردن لمس کرده است، تجویز شود. همچنین سونوگرافی تیروئید ممکن است برای بررسی کم کاری یا پر کاری غده تیروئید انجام شود.

ممکن است سونوگرافی تیروئید به عنوان بخشی از معاینه کلی بیمار انجام شود. سونوگرافی تصاویری با کیفیت بالا از اندامها ایجاد میکند که به تشخیص بهتر مشکلات بیمار کمک مینماید. همچنین ممکن است پزشک در صورتی که متوجه تورم، درد یا عفونت شود که نمیتوان علت آن را مشخص کرد، سونوگرافی تیروئید انجام دهد.

سونوگرافی ممکن است در صورت نیاز به نمونه برداری از تیروئید یا بافتهای پیرامون برای بررسی مشکل موجود، استفاده شود.

چگونه برای سونوگرافی آماده شویم؟

احتمالا سونوگرافی در بیمارستان انجام میشود. شمار رو به رشدی از مراکز مجهز سرپایی نیز میتوانند سونوگرافی انجام دهند. پیش از سونوگرافی باید هر گونه زیور آلات گردن را در بیاورید چرا که ممکن است مسیر تصویر برداری از گلو را مسدود نماید. از شما خواسته میشود لباس خود را در آورده و به پشت دراز بکشید.

ممکن است پزشک توصیه کند برای افزایش کیفیت و وضوح تصویر، ماده حاجب به جریان خون شما تزریق شود. این کار خیلی سریع با استفاده از سوزن انجام میشود.

سونوگرافی تیروئید چگونه است؟

قبل از هرچیز باید بدانید که سونوگرافی تیرویید هیچ خطری ندارد. پزشک سونوگرافی یک بالش در زیر گردن شما قرار میدهد تا سرخود را به عقب خم کنید و گردن بهتر دیده شود. ممکن است در این وضعیت راحت نباشید اما معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌شود و درد نخواهد داشت. در برخی موارد ممکن است بتوانید در حین سونوگرافی صاف بنشینید.

ابتدا یک ژل به گردن شما مالیده می‌شود تا به حرکت روان دستگاه بر روی پوست کمک کند. هنگام مالیدن ژل ممکن است احساس خنکی ایجاد شود.

پزشک مبدل یا پروب سونوگرافی را در روی ناحیه مورد نظر به عقب و جلو حرکت میدهد. این کار خیلی نرم و آسان انجام می‌شود و هیچ دردی ندارد. تصاویر بر روی یک نمایش جدید می‌شود و رادیولوژیست با مشاهده مداوم نمایشگر اطمینان حاصل می‌کند که تصویر دقیقی از تیرویید ایجاد شود.

سونوگرافی تیرویید چه کمکی به تشخیص می‌کند؟

سونوگرافی تیروئید اطلاعات زیادی در موارد زیر در اختیار پزشک قرار می‌دهد:

• آیا زایده های جامد یا پر شده با مایعات وجود دارد
  • تعداد ضایعات و زایده ها
  • محل دقیق ضایعات
  • وجود یا عدم وجود مرز مشخصی برای ضایعات
  • نحوه گردش خون به ضایعات
  • شناسایی گواتر (تورم غده تیروئید)

نتایج سونوگرافی تیروئید

در برخی موارد ممکن است تصاویر اولتراسوند گره هایی را نشان دهند که ممکن است سرطانی بوده و یا حاوی توده های کلسیتی شده میکروسکوپی که اغلب همراه با سرطان است، باشند. بر اساس یک پژوهش که در این زمینه صورت گرفته است، تنها در 1 مورد از هر 111 سونوگرافی، سرطان دیده می‌شود و بیش از نیمی از افرادی که در نتایج آنها گره هایی وجود دارد سرطان ندارند. گره های کوچک تقریبا همیشه غیر سرطانی هستند.

نوبت های بعدی سونوگرافی

نوبتهای بعدی سونوگرافی بستگی به نتیجه سونوگرافی دارد. ممکن است پزشک نمونه برداری از توده مشکوک انجام دهد. یک سوزن آسپیره برای تشخیص ممکن است استفاده شود. در حین این کار پزشک یک سوزن بلند و باریک وارد توده کیست تیروئید میکند تا مایعات داخل آن را برای آزمایش سرطان بردارد.در صورتی که آزمایش سونوگرافی هیچ ناهنجاری نشان ندهد ممکن است نیازی به نوبتهای بعدی نداشته باشید. اگر پزشک سونوگرافی تیروئید را به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی کامل انجام داده باشد احتمالا باید دفعه بعدی نیز این کار را انجام دهید.

در صورتی که سابقه خانوادگی ناهنجاری تیروئید یا مشکلات مربوط به آن را دارید، ممکن است پزشک دفعات سونوگرافی تیروئید را بیشتر کند تا علائم مشکلات تیروئید را زود شناسایی نماید.

اگر در سونوگرافی ناهنجاری‌هایی شناسایی شد، ممکن است پزشک نوبت‌های بعدی سونوگرافی را برای محدود ساختن وضعیت‌هایی که ممکن است باعث این ناهنجاری‌ها شده باشند، توصیه نماید. در این موارد ممکن است سونوگرافی و یا نوع دیگری از تصویر برداری انجام دهید تا معاینه دقیق‌تری انجام شود.

در صورتی که دچار کیست، گره یا تومور باشید ممکن است عمل جراحی برای برداشتن آن توصیه شود.

کلام آخر دکتر ساینا

سونوگرافی تیروپید روشی بدون درد و سریع است که به شناسایی مشکلات تیروپید در مراحل اولیه کمک میکند. در صورتی که فکر میکنید سابقه خانوادگی مشکلات تیروئید دارید یا نگران مشکل تیروئید هستید با پزشک غدد صحبت کنید.

شاید بپسندید
نظر یا سوال خود را به اشتراک بگذارید