مصاحبه دکتر محسن آزادی با شبکه خبری پیام رادیو( بخش پزشکی )

6 ماه قبل خواندن 2 دقیقه

بیماریهای زانو بسیار زیاد است اما به طور خلاصه براساس شیوع آن می توان به شکستگی ها و آرتروز اشاره کرد.در شکستگی ها استخوان کشکک و قسمت پائینی استخوان ران و قسمت بالای استخوان زانو ممکن است درگیر شوند که بسته به شدت ضایعه درمان های متفاوتی از بستن اتل و یا گچ گیری کامل و تجویز دارو گرفته تا انجام عمل جراحی می باشد. اما ارتروز زانو معمولا افرادی که بالای سن چهل سال می باشند در اثر انجام فعالیت های روزمره یا بیماری های مختلف دچار آن می گردند که معمولا" بیمار با علامت درد مراجعه و پزشک با معاینه و گرفتن عکس رادیولوژی به تشخیص می رسد بطوریکه در ابتدا تجویز دارو مانند پروفن و یا ژلوفن و یا تزریق های داخل مفصل صورت می پذیرد که برای مدتی درد را کاهش و یا برطرف می نماید اما درمان کننده نیست در نهایت در ارتروزهای پیشرفته بیمار کاندید آرتروپلاسیتی یا تعویض مفصل یک یا هردو پا ( بسته به درگیری کدام مفصل) می گردد که بعد از یک تا دوروز بیمار قادر به راه رفتن بود و درد بر طرف می گردد بطوریکه بیمار تا حدود 15-10 سال راحت می شود اما بعد از این زمان ممکن است این پروتز خراب شده و نیاز به تعویض پروتز با یک پروتز زانوی نو باشد اما بیماری های کمر همانند بیماری های زانو بسیار زیادند اما اگر بخواهیم بیشترین شیوع آنرا بیان کنیم شامل دیسکوپاتی دیسک بین مهره ای می باشد روند درمان این بیماران بسته به اینکه در چه مرحله ای قرار دارد از تجویز دارو و فیکسیشن کمر بوسیله ارتزهای ستون فقرات و کرست های ستون فقرات که توسط متخصص ارتز و پروتز ساخته می شود، گرفته تا انجام عمل جراحی توسط متخصص ستون فقرات می باشد.همچنین قوس کمری یا لوردوزس که یکی دیگر از بیماری های ستون فقرات است که ممکن است باعث درد نیز گردد همچنین بلند کردن اجسام سنگین ، نشستن طولانی مدت در یک وضعیت خاص مثلا" درخودرو یا روی صندلی می تواند درد کمر ایجاد نماید. البته افزایش حجم شکم می تواند باعث افزایش لوردوزیس شود برخی دردهای ناحیه کمر ربطی به کمر ندارد این بیماری ها شامل برخی از بیماری های زنان و یا بیماری های کولون و حتی صافی کف پا در افراد بزرگسال باشد.

14/4/93 ساعت 15

شبکه خبری پیام ( بخش پزشکی)

0 نفر این مطلب را پسندیده اند