دندان هایی سالم برای زندگی سالم، 10 نکته برای خانواده ها

دلایل متعددی برای حفظ سلامتی دندان و لثه خانوادتان ,لبخند زیبایشان,توانایی جویدن برای داشتن تغذیه مناسب,جلوگیری از ناراحتی و دندان درد وجود دارد.این نکات به داشتن دندان هایی سالم در خانواده ها کمک می کند .

دلایل متعددی برای حفظ سلامتی دندان و لثه خانوادتان ,لبخند زیبایشان,توانایی جویدن برای داشتن تغذیه مناسب,جلوگیری از ناراحتی و دندان درد وجود دارد.تحقیقات اخیر نشان دهنده آن است که بیماری های لثه باعث بروز مشکلات دیگری از قبیل سکته قلبی میشود.

خوشبختانه ,راههای آسانی برای مقاوم سازی و حفظ سلامت دهان از کودکی تا بزرگسالی وجود دارد.

رئیس سازمان دندانپزشکی آمریکا میگوید: مراقبتهای دهان و دندان باید از 6 ماهگی به محض رویش اولین دندان شروع شود.دندانها میبایست با پارچه ای نرم و تمیز و یا مسواکی نرم پاک شوند.در سن 2 سالگی اجازه دهید کودکانتان خدشان دندانهایشان را مسواک بزنن البته نظارت نیز بسیار حائز اهمیت است.

2.از بین بردن مشکل:دندانها دائمی در سن 6 سالگی شروع به رویش میکنند.لایه محافظتی نازکی که روی سطح دندانهای جویده شده عقب وجود دارد مانع از پوسیدگی حفره ها میشود.بر طبق مرکز کنترل و پیشگشری بیماریها,روکش کردن به طور قابل توجهی از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.همچنان 1کودک از 3کودک آمریکایی از خدمات روکش دندان استفاده میکند.با متخصص دندانپزشکی خود مشورت کنید.

3.به اندازه کافی فلوراید استفاده کنید:تنها  و بزرگترین پیشرفت در بهداشت دهان و دندان فلوراید بوده است که مینای دندان را تقویت و مانع از پوسیدگی آنها میشود.از هر 4 آمریکایی فقط 3نفر از آنها محلول فلوراید شده استفاده میکنند.اگر محلولتان فلوراید نیست با متخصص دندانپزشکتان صحبت کنید او حتما محلول فلوراید را به شما پیشنهاد میدهد.فلوراید اصولا برای کودکان قابل استفاده میباشد البته میزان آن نباید بیشتر از نخود روی مسواک باشد.

4.2بار در روز مسواک و روزانه نخ دندان :پوسیدگی دندان و بیماری های لثه فقط مشکل بزرگسالان محسوب نمیشود.بر اساس سازمان دندانپزشکی آمریکا سه چهارم نوجوانان خونریزی لثه دارند.این اصول پایه را به خاطر بسپارید:

مساک میبایست 3 تا 4 بار در سال تعویض شود

نوجوانانی که ارتودنسی دارند به مسواکهای مخصوص و وسایل دندانپزشکی خاصی نیاز دارند.

بزرگسالان مبتلا به آرتروز و یا مشکلات دیگر برای مسواک زدن یا نخ کشیدن مشکل خواهند داشت.بعضی از این افراد از مسواک الکترونیکی استفاده میکنند.

5.شستشو و جویدن آدامس بعد از وعده غذایی:علاوه بر مسواک زدن,نخ کشیدن دندانها استفاده از محلول آنتی باکتریال نیز میتواند مانع پوسیدگی و مشکلات لثه شود.جویدن آدامس بدون شکر بعد از وعده غذایی باعث افزایش جریان بزاق دهان میشود که به صورت طبیعی باکتری ها را از بین میبرد و در نتیجه باعث حفظ سلامتی دندانها میشود.

6.جلوگیری از ضربه زدن به دندانها:ورزش و فعالیتهای تفریحی سلامتی را برای بدن به ارمغان میاورند اما میتوانند تهدیدی برای دندانها محسوب شود.بیشتر تیمهای ورزشی مدارس کودکان را ملزم به پوشیدن گارد دهان میکنند.اما به خاطر داشته باشید بازیهایی از قبیل اسکیت و علتیذن که نظارتی بر آنها نیست آسیبهایی را در پی دارند.دندان پزشک شما میتواند گارد محفظتی مناسبی برای شما بسازد.گزینه دیگر خرید گارد محافظتی نرم از ماکز وسایل ورزشی است که با استفاده از آب گرم انعطاف پذیر است.

7.سیگار نکشید و از تنباکو جویدنی استفاده نکنید:تنباکو دندانها را سیاه و به طور قابل توجهی ریسک سرطان دهان و بیماریهای لثه را افزایش میدهد.اگر سیگار میکشید و از تنباکو استفاده میکنبد بهتر است ترک کنید و با فرزندانتان نیز صحبت کنید تا این کار را انجام ندهند.

8.هوشمندانه بخورید:در هر سنی برای داشتن دندانها و لثه های سالم میبایستی رژیمی سالم داشته باشید.رژیمی کاملا متعادل که شامل نان و غلات ,مغزها, سبزیجات و لبنیات تمام احتیاجات مغذی شما را تامین میکند.

محققان معتقدند که امگا3 که بیشتر در ماهی یافت میشود میتواند از التهاب لثه کاسته و در نتیجه باعث کاهش بیماری های لثه شود.

9.منع مصرف غذاهای شیرین:زمانی که قند ساده ای را در دهان میشکنید باکتری های اسیدی را تولید میشود که میتواند باعث فرسایش مینای دندان شود و در نتیجه آغازی برای پوسیدگی محسوب شود.steven schonfeld دارای دکترای دندانپزشکی و سخنگوی سازمان دندانپزشکی آمریکا میگوید:نوشیدنی های شیرین,خنک و میوه ای چون اغلب کردم گرایش خاصی به آنها دارند تهدیدی برای پوسیدگی دندانها و افزایش اسید محسوب میشود.نوشیدنی های گازدار وضعیت را بدتر میکنند زیرا کربونات باعث افزایش اسید نیز میشود.آبنباتهای چسبناک چون به سطح دندان میچسبند نیز تهدیدی جدی هستند.

10.وقت دندانپزشکی بگیرید:بیشتر محققان معتقدند بیمارانی که مشکلات لثه دارند میبایست هر 6ماه توسط دندانپزشک معاینه شوند.در طول معاینات پزشکی دندانپزشک شما میتواند پلاکهایی که شما نمیتوانید با مسواک و نخ کشیدن تمیز کنید از بین ییرد و به دنبال نشانه های پوسیدگی باشد.

نکات مهم در معاینات مداوم دندانپزشکی:

علائم اولیه سرطان دهان:از هر 10 مورد سرطان دهان و دندان 9نفر از آنها اگر در مراحل اولیه شناسایی شوند قابل درمان هستند.سرطان دهان میتواند به بخشهای دیگری از بدن نیز سرایط کند و به طبع درمان آن سخت تر میشود.

پرهیز از ساییدن دندان:ساییدن دندانها که میتواند بر اثر استرس و عصبانیت باشد بروکسیسم نامیده میشود.ساییدن دندان در طولانی مدت سطح دندان را از بین میبرد و دندانها را در مقابل پوسیدگی حساس میکند.اگر شما علائم پوسیدگی را داشته باشید دندانپزشکتان محافظ دهان را برای پیشگیری از ساییدن دندان در شب برایتان تجویز میکند.

علائم بیماری های لثه:بیماری های لثه که التهاب لثه یا امراض لثه نیز نامیده میشود مهمترین دلیل از دست دادن دندان در بزرگسالی محسوب میشود. sam low پروفسور التهاب لثه دانشگاه فلوریدا و رئیس آکادمی التهاب لثه آمریکا میگوید: متاسفانه بیشتر مردم زمانی متوجه علائم خطرناک بیماری لثه میشوند که برای ترمیم آسیبها خیلی دیر است.متخصص دندانپزشک شما میبایست دندانهای شما را به صورت دوره ای برای بررسی علائم مشکل ساز معاینه کند.

تعامل داروها:بیماران مسن,خصوصا آنهایی که داروهای متعددی استفاده میکنند در معرض خشکی دهان قرار دارند.کاهش بزاق دهان ریسک پوسیدگی دندان و مشکلات لثه را بالا میبرد.خشکی دهان از عوارض جانبی بیش از 800 نوع دارو میباشد.lacopino رئیس دانشگاه دندانپزشکی monitoba میگوید:همیشه متخصص دندانپزشک خود را از مصرف داروهای دیگر مطلع سازید.تغییری در نسخه میتواند کمکی در راستای کاهش مشکلات باشد.

Solie میگوید: بیشتر پوسیدگیها و بیماری های لثه با بهداشت مناسب دهان و دندان قابل پیشگیری است.ما در مورد چند دقیقه مسواک زدن و نخ کشیدن دندان به صورت روزانه صحبت میکنیم که این امر در مقابل عمر طولانی دندان و لثه بسیار ناچیز است.

مشاهده مطلب
نظر شما