مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری

مراقبت های دندانی مناسب و به موقع منجر به بهبود نتایج بارداری و آسایش بیشتر برای خانم ها می شود. درمان دندانها، همچنین استفاده از بی حسی موضعی ،التهاب لثه ، اسکن رادیولوژی ، خطر ابتلا جنین در حال رشد را افزایش نمیدهد!

بسیار حائز اهمیت است که در راستای حفظ سلامت مادر و کودک در ضمینه سلامت دهان و دندان ، تلاش کرد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی داشته باشد . درد از دست دادن دندان و عفونت می تواند بر روی صحبت کردن ، خوردن و روابط اجتماعی افراد و سلامت جسمی ، روحی نیز تاثیر بگذارد. ارتباطی بین بیماری های دهان و دندان و مشکلات سلامتی از قبیل دیابت ، ذات الریه وجود دارد. همچنین ارتباطی بین بیماریهای دهان و دندان و بیماری های قلبی ، سکته و زایمان زودرس و نوزاد کم وزن نیز وجود دارد. ورم لثه ، خفیف ترین فرم بیماریهای دهان و دندان از طریق التهاب ، خونریزی ، قرمزی ، سوزش و حساسیت لثه ها قابل تشخیص می باشد. شکل شدیدتر بیماری های دندانی باعث از بین رفتن بافت همبند و استخوان می شود که این امر دلیل اصلی از دست دادن دندان ها در جوانان می باشد.آکادمی آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا هر دو سازمان اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان در طول دوران بارداری را مهم دانستند. تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می دهد : بیشتر خانمها در دوران بارداری توسط دندانپزشک ویزیت نمی شوند . نصف خانمهایی که مشکلات دهان و دندان در آنها گزارش شده بود به دنبال راههای مراقبت از دندان های خود نبودند چون معتقد بودند که ضعیف شدن دندانها در دوران بارداری نرمال می باشد یا ترس از این داشتند که درمان دندان ها به جنین آسیب برساند.

همچنین 49% از ماماها به ندرت یا هرگز پیشنهاد انجام معاینه دندانپزشکی را نمی دهند. فقط 10% از دندانپزشکان درمانهای ضروری را انجام می دهند. 14% از دندانپزشکان مخالف استفاده از بیحسی موضعی در دوران بارداری هستند. بهداشت ضعیف دندانها منجر به پیامدهای ناخواسته در بارداری شامل زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس می باشد. در اوایل ماه دوم و سوم بارداری نیمی از زنان باردار التهاب لثه ها میشوند که بر اساس افزایش هورمونهای استروژن و پروژسترون که باعث افزایش بیماریهای دندانی است. در راستای حفظ سلامتی دندان و دهان انجام درمانهای دندانی از قبیل لایه برداری ، ترمیم ریشه ، بی حسی موضعی ، پر کردن دندان و عکس رادیولوژی باید در نظر گرفته شود.

درصورتی که باردار هستید می توانید از پزشکان متخصص دکتر ساینا مشاوره از راه دور بگیرد . goo.gl/PF2nyS

درمان دندان

طی تحقیقی از 823 زن باردار بین هفته های 13 تا 21 حاملگی متوجه شدند جرم گیری و ترمیم ریشه دندان با استفاده از بی حسی موضعی در صورت نیاز باعث افزایش پیامدهای خطرناک برای جنین نمی شود در صورتی که باعث پایین آمدن خطر زایمان زودرس نیز می شود. بعلاوه آزمایش تصادفی کنترل شده از 870 زن باردار که مبتلا به التهاب لثه شدند نشان می دهد که درمانها (مثل کنترل پلاکها ،لایه برداری و شستشو روزانه با 12% کلر هگزیدین) و نگهداری (مثل دستورالعمل بهداشت دهان و دندان ، جرم گیری دستی هر 2 تا 3 هفته ) به طور قابل ملاحظه ای زایمان زودرس یا نوزاد نارس را کاهش می دهد.

بی حسی موضعی

استفاده از بی حسی موضعی به عنوان دارو برای 823 زن باردار برای درمان مشکلات دهان و دندان هیچ نتیجه ناخوشایندی برای جنین در پی نداشت. بعلاوه مجله انجمن دندانپزشکی کانادا استفاده از بی حسی موضعی در این دوران را خطرناک ندانست در صورتی که تاکید می کند که بی حسی از طریق  تنفس انجام شود تا احتمال تزریق داخل عروقی به حداقل برسد. در مقالات بعدی در این موضوعات اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت .

مشاهده مطلب
نظر شما