دیابت و مراقبت از دندان

هنگامی که مبتلا به بیماری دیابت هستید، یکی از بهترین نشانه های سلامت و تحت کنترل بودن بیماری، سلامت دهان و دندان تان است. این بیماری می تواند روی دندان، لثه ها و سلامت کلی آنها از راه های مختلفی تاثیر بگذارد. اگر به این مشکلات توجه نکنید و بیماری های دهان و دندان را بدون درمان بگذارید، دیابت می تواند مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کند.

اگر از دندان ها مراقبت نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟
قندها و موادغذایی باقی مانده در بین دندان های تان می توانند منجر به عفونت شده و باعث ایجاد درد شوند. این عفونت ها به صورت تکه های سفید یا قرمز بر روی لثه، زبان یا در کناره های گونه تان به نظر می رسند. حتی ممکن است متوجه نقطه های سیاهی روی دندان های تان شوید.
علاوه براین، دیابت می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی کند. این عفونت ها مانند برفک، منجر به ایجاد تکه های سفید در دهان تان شده و ممکن است باعث ایجاد سوزش و زخم شوند. برخی مطالعات نشان دادند که پیشگیری از بیماری های لثه ممکن است به کنترل قندخون تان کمک کند.
مراقبت از لثه ها
بیشترین تاثیر دیابت در دهان، خونریزی و التهاب لثه هاست. کارشناسان بیان می کنند که از هر ۵ نفری که مبتلا به دیابت هستند، ۱ نفر به بیماری های لثه مبتلا می شود. اگر این بیماری های لثه درمان نشوند، منجر به افزایش قندخون شده و مدیریت دیابت را برای شما سخت تر می کنند. از آنجایی که دیابت شما را نسبت به عفونت ها حساس تر می کند، توانایی شما برای مبارزه با این عفونت ها کمتر شده و لثه های شما عفونی می شود. برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر به علت عفونت دهان و دندان، قندخون تان از کنترل خارج شود، بعد از درمان عفونت، قندخون تان نیز تحت کنترل در می آید.

مشاهده مطلب
نظر شما