بهداشت دهان و دندان= سلامت کل بدن

اغلب اوقات وقتی سخن از بهداشت نامطلوب و ناصحیح دهان و دندان به میان می آید، مشکلاتی چون پوسیدگی دندان ها، لثه های ناسالم و بوی بد دهان به ذهن ما خطور می کند

متخصصان با تکیه بر مدارک و شواهد علمی و تحقیقاتی معتقد هستند که دهان غیر بهداشتی و مملو از باکتری، می تواند علاوه بر موارد بالا عامل بروز مشکلات و ناراحتی های دیگری در سایر نقاط بدن از قبیل بروز بیماریهای داخلی از جمله بیماریهای قلبی، دیابت، عفونت خون و حتی تولد نوزاد کم وزن باشد. یکی از معمول ترین این مشکلات بهداشتی، بیماری لثه است.به گفته متخصصان آمریکایی، اغلب افراد مبتلا به بیماری لثه مبتلا به عفونت های مزمن درجه خفیف در این عضو هستند.
بخش عمده ای از تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به بیماری لثه می تواند طیف وسیعی از مشکلات دیگری را برای سلامتی به همراه داشته باشد و در واقع بیماری لثه از آن دسته از بیماری هایی نیست که تنها به بخش خاصی از بدن محدود شود.طبق آمار منتشر شده از سوی موسسه ملی دندان و تحقیقات جمجمه ای - چهره ای که زیر مجموعه موسسه ملی بهداشت در آمریکاست، از هر پنج آمریکایی چهار نفر به نوعی از بیماری های لثه ای دچار هستند.
بهداشت دهان و دیابت
دیابت می تواند بدن شما خصوصا لثه هایتان را برای مبارزه با عفونتها ضعیف کند، سطح قند خونی که خوب کنترل نشود می تواند مشکلات دهانی زیر را به وجود آورد
- ورم لثه یا پریودانتیس
- از دست دادن دندان
- برفک- یک عفونت قارچی در دهان
- خشکی دهان

همچنین درمان بیماری لثه ممکن است با داشتن دیابت مشکلتر باشد، بیماری پریودنتال می تواند سطح قند خون را افزایش دهد و مقدار انسولین که نیاز دارید را افزایش دهد. همچنین دیابت کنترل نشده ممکن است به بیماریهای پریودنتال دیگری منتهی شود.
بهداشت دهان و بیماری‌های قلبی
باکتریهای دهان به پلاکهای سیستم گردش خون می‌چسبند و در شکل گیری پلاکهای داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می‌نمایند . بیماری‌های لثه یا بیماری‌های پریودنتال به دسته وسیعی از بیماری‌ها اطلاق می‌گردد که می‌توانند لثه و بافت های پشتیبان دندان ها را مبتلا سازند. اصلی ترین عامل ایجادکننده بیماری‌های لثه تجمع پلاک میکروبی بر روی دندان هاست. نقش مخرب پلاک میکروبی مربوط به باکتری‌های داخلی آن است. مسواک زدن روزانه و صحیح با یک خمیردندان استاندارد منجر به تخلیه این باکتری‌ها از سطح دندان می‌شود.
باکتری های دهان هنگامی‌که وارد جریان خون می‌گردند، قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به پلاک‌های چربی که در جدار عروق خونی قلب قرار دارند، می‌چسبند و به تشکیل لخته در قلب کمک می‌کنند. بیماری‌های عروق کرونری قلب شامل ضخیم شدن دیواره این عروق به علت تجمع پروتئین های چرب است. لخته های خونی می‌توانند جریان طبیعی خون قلب را مختل نمایند، میزان مواد غذایی و اکسیژنی را که به قلب می‌رسد و برای عمل طبیعی قلب لازم است را محدود می‌نمایند که این امر ممکن است سبب حمله‌های قلبی شود. التهابات ناشی از بیماری‌های پریودنتال از طریق تغییرات عوامل دفاعی موجود در گردش خون تشکیل پلاک های چربی درون قلب را افزایش می‌دهد که به ضخیم شدن عروق قلب کمک می‌کند. باکتریهای دهان به پلاکهای سیستم گردش خون می‌چسبند و در شکل‌گیری پلاکهای داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می‌نمایند .
پیچیدگی‌های بارداری و بیماری‌های لثه
برای بسیاری از زنان باردار عفونت لثه به علت نوسانات هورمونی حاملگی پدید می‌آید. یارشا روبین، دکتر جراح فک و دندان در بخش مراقبت‌های ویژه دندانپزشکی ویل کورن، کسی که بیماران باردار بسیاری را ویزیت کرده است می‌گوید:
“بسیاری از زنان باردار از مراقبت‌های دهان و دندان در طی دوران حاملگی غفلت می‌کنند. این مسئله اشتباهی بزرگ است، چرا که دانشمندان معتقدند بیماری‌های لثه یا تورم دهانی موجب افزایش ماده شیمیایی بنام Prostaglandin است که آن نیز سبب زایمان زود هنگام می‌شود.”
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ بر روی زنان باردار با بیماری‌های لثه در هفته ۲۱ تا ۲۴ انجام شد، نشان‌دهنده این است که احتمال تولد نوزادشان قبل از هفته ۳۷، تقریباً ۷ برابر دیگران است. شواهدی وجود دارد که بهداشت دهانی ضعیف منجر به تولد نوزادانی با وزن بسیار پایین می‌شود. شماری از مطالعات، شامل مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ بر روی ۳۵۶۷ زن ترک و ۱۳۰۵ زن برزیلی انجام گرفت، نشان‌دهنده ارتباطی بین بیماری‌های لثه و تولد زودهنگام و وزن پایین نوزادان است.
ذات‌الریه و بیماری‌های لثه
در بین تمامی تحقیقات متمرکز بر خطرهای مشهورتر بیماری‌های دندانی، ارتباطی قوی میان ذات‌الریه و بهداشت ضعیف دهانی وجود دارد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ بین شرکت‌کنندگان مسن‌تر انجام گرفت، افرادی که عفونت باکتری دهانی داشتند، ۳/۹ برابر دیگران مستعد ابتلا به بیماری ذات‌الریه بودند.
دکتر رابین می‌گوید: “شش‌ها به دهان بسیار نزدیکند. حتی در دهان‌های پاکیزه‌تر نیز باکتری وجود دارد، ولی از طریق دهان آلوده و تنفس آلوده، این باکتری‌ها به شش‌ها راه می‌یابند و منجر به ذات‌الریه می‌شوند.”
سرطان پانکراس وبیماری‌های لثه
در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ از طریق نظرسنجی مجله بین‌المللی مؤسسه سرطان بر روی ۵۱۵۲۹ مرد آمریکایی پیرامون سلامتی آنها در هر دو سال بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ انجام گرفت، از ۲۱۶ شرکت‌کننده‌ای که سرطان پانکراس آنها پیشرفت کرده بود، ۶۷ نفر آنها بیماری‌های مرتبط با لثه داشتند. از طریق شرکت‌کنندگانی که مستقل از عامل سیگار کشیدن بودند، مشخص شد که بیماری‌های دهان و دندان موجب افزایش خطر سرطان پانکراس می‌شود. بر طبق این مطالعه، دلیل این امر، تورم و یا افزایش ترکیبات سرطانزای تولیدی در دهان عفونی است. بر همین اساس دلیل دیگری که نشان‌دهنده ارتباط بیماری‌های لثه و دیابت نوع ۲ است به وسیله تخریب پانکراس قابل توجیه است.
شما تا چه اندازه به بهداشت دهان و لثه خود اهمیت می‌دهید؟!

مشاهده مطلب
نظر شما